11 August 2010

Nak Sesuatu. Mohonlah Pada Allah

kisah seorang kanak2 yg sangat terpuji akhlaknya.....
ketika ibunya sarat mengandung kan si anak ini,
ibunya sering mengamal kan segala amalan nabi kita
dan segala sunnah...

setiap selesai solat 5 waktu,si ibu membaca surah2
yang di ajarkan oleh ibunda nya sejak kecil lagi...
yaitu,yassin,maryam,luqman.
dan surah2 di waktu mengandung.
bukan setakat itu sahaja,akhlak nya di jaga dengan
baik,bercakap sopan santun,lemah lembut dan berhemah sekali.

sewaktu dia mengidam kan sesuatu...dia hanya mendiam kan
diri... dia tidak mahu menyusah kan suami nya yang sibuk bekerja
untuk mencari sesuap nasi...
sehingga,dia tidak tahan dengan keinginan nya itu... dia pun
ambil huduk,dan solat hajat 2rakaat...memohon dan berdoa..
yang dia ingin kan sangat makan daging lembu waktu itu..

dia x mahu menyusah kan suami nya kerana dia tahu mereka hidup dalam keadaan yang susah,serba kekurangan... dan pada zaman itu segala makanan agak mahal,pasti suami nya susah untuk dapat kan nya.
pulak bukan musim...bila bukan musim,daging di jual agak mahal harganya dari biasa...

setelah petang,lepas asar,dia menyambut suami nya pulang dengan senyuman di bibir... sambil menyambut tangan suami nya...
sebelah tangan suami nya menghulurkan sebungkus plastik,agak besar juga bungkusan itu...terfikir juga si isteri ini...
apa kah bungkusan itu?

suaminya beritahu nya..
"tadi aku dalam perjalanan pulang kerumah,
ada seorang lelaki tua datang pada ku dan memberi bungkusan ini..
katanya kau ingin kan nya... aku pun ambil.boleh la buat lauk untuk kita hari ini..."

isterinya segera buka bungkusan plastik itu...
semerbak harum bau lauk daging itu...
bila di tanya,siapa yg beri? suami nya tidak kenal orang nya..
dia pakai jubah putih dan serbah putih... kata orang tua itu dia ingin ke surau yang berdekatan...setelah suami nya tunjuk kan jalan arah ke surau.lelaki itu pun lenyap...cerita suaminya...
maka terkabullah doa si isteri ingin makan daging lembu itu...

kini tiba hari kelahiran cahaya mata mereka...
si isteri di bawa ke kelinik berdekatan... setelah isteri masuk ke bilik bersalin.si suami pun pergi ke surau yang di dalam klinik itu...
buat solat hajat dua rakaat dan segera mengangkat tangan menadah ke langit,agar isteri dan anak yang bakal lahir itu selamat di lindungi Allah...

selesai berdoa,dia di tegur oleh seorang lelaki tua dan bertanya pada nya..
"anak sedang tunggu isteri bersalin ye nak?"
"ye pakcik..pakcik pula tunggu siapa?"
"pakcik datang ziarah saudara disini....insyaAllah,isteri anak dah selamat bersalin ni...pergilah tengok nak...berilah didikan anak mu yg baik2..
ajarkan nya solat,puasa..baca quran dan ajarkan dia hormat orang2 tua,
bila jumpa orang miskin,anggap lah yang dia lebih mulia di sisi Allah...
bila jumpa ulama,muliakan lah..." bnyak juga pesanan lelaki tua itu,sehingga terdiam saja si suami...setelah dia pergi di bilik yang isterinya bersalin, doktor memberi tahunya, yang isteri dan anak nya selamat dia kini bergelar bapa...betapa indah nya dunia ini sehingga tak terucap dengan kata2,air mata yg mengalir...saat dia melihat isterinya terbaring kelesuan,dia sempat mencium dahi isteri tercinta dan membisik kan di telinga

"terima kasih isteri ku, kau telah berkorban demi zuriat ku.."

dia mengambil anak dan segera mengazan kan anak nya dgn kalimah- kalimah Allah...
kelihatan anak nya mengeliat2 menandakan dia mengerti apa yang ayah nya baca kalimah di telinga nya...indah saat itu tidak terkata...dia wajah kedua2 pasangan itu nampak bercahaya,cahaya gembira...

kini saat si ibu menjaga dan mendidik si anak... setiap tutus dan bicara, di ajar dengan penuh kesopanan dan tertib, setelah selesai solat, di ajar anak nya berdoa mohon pada Allah, mohon lah apa saja yg anak mahu kan, pasti terkabul doa mu nak... pesan si ibu tadi...
segala didikan diberi dengan penuh kasih sayang...
setiap kali si anak nak kan sesuatu dia ajar
"mintak dengan siapa?"
si anak pun tadah tangan dan bedoa..

"yaAllah, saya nak susu..."
"ya Allah, saya nak makan.."
ya Allah, saya nak mandi dll.."

selesai berdoa pasti si ibu berikan pada anak nya apa yang di doa kan...
bila kita lihat sendiri pun pasti kita akan rasa seronok dengan telatah si anak...

pada suatu hari, si ayah pergi luar kota...makanan di rumah kehabisan..anak nya sudah lapar . Sedikit makanan pun tiada di dapur nya...dia mula risau dan minta anak nya berdoa dan buat solat hajat... si ibu berpesan ingin keluar menjemput si ayah..tinggal lah si anak di rumah, dia mengambil wuduk dan solat hajat dua rakaat..dia menadah ke langit tangan nya...
dengan penuh harapan dia bermohon pada Tuhan agar berikan dia makanan untuk nya yang sedap...perutnya yang sakit di tahan sehingga lah dia selesai berdoa...dia pun pergi ke dapur dan mencari2 sesuatu untuk di makan..
tetapi x ada apa2..dia berdoa lagi..dan doa,
lagi n lagi berdoa... sehingga lah dia ke dapur buat kali ke tiga..
dia masih melihat dapurnya kosong juga...
dia dengar pintu rumah di ketuk dengan perlahan
dia pun buka pintu dan kelihatan seorang lelaki tua yang datang...
bila di tanya ibu dan ayah, si anak pun beri tahu yang ibu sedang menjemput ayah...

si anak mempersilakan lelaki tua itu masuk dan duduk di tikar mengkuang itu...dia ke dapur dan datang kembali dengan segelas air kosong. Dia beri tahu, di rumah hanya ada air saja...
lelaki tua itu menghulurkan padanya plastik berisi berbagai2 makanan
lauk dan sebagainya..setelah dia meminum air masak itu.
dia pun minta izin untuk pulang...
dapat lah si anak nya makanan itu...
tetapi dia masih menahan laparnya...menunggu kepulangan dua org tuanya....

bila ibu dan ayahnya pulang, dia pun ceritakan pada orang tua nya kedatangan lelaki tua itu..mereka dapat makanan yang begitu banyak sekali...sehingga mereka memberi sedikit pada jiran2 yang berdekatan...

cerita di sini, cuba kita fikir sejenak, siapakah lelaki tua yang membantu mereka bertiga...???
dia adalah malaikat yang di utus kan oleh Allah agar memberi pada sesiapa yang pohon pada nya..si suami, isteri dan anak...semua mohon pada Allah, bila nak kan sesuatu. kita juga harus begitu...kena banyak kan berdoa pada yg esa.. Allah kan maha mendengar.....insyaAllah...

No comments:

Post a Comment

Macih sudi komen ^^