24 December 2011

Bentuk Awan Seperti Ombak Besar

Awan yang bergumpal seakan ombak tsunami ini telah kelihatan di langit kota Birmingham di Alabama, US . Sekali pandang memang seakan ombak raksasa tsunami cuma berlakunya di langit . Menurut pakar , awan ini di gelar “gelombang Kelvin-Helmholtz” .



23 December 2011

Kelantan Mencatat Keputusan Terbaik PMR !

Assalamu'alaikum

Selamat berehat di hujung minggu semua . Hee . Sejuk bebeno bandar Kuantan dalam seminggu ni . Dah macam duk Cameron Highland dah rasanya . Alhamdulillah dengan cuaca macam ni sebab selalu Kuantan panas ja . Ni maybe musim tengkujuh , tu la pasal hujan ja tak henti2 . Hik hik . Masa untuk selubungkan diri dengan selimut . Ok , tadi usha2 kat home Facebook ada lah terjumpa berita ni pasal keputusan PMR negeri Kelantan adalah yang terbaik tahun ni .

Aku pun mengimbas kembali pasal isu video Sembang Rakyat kat YouTube yang pernah menghina hukum Allah dan memperlekehkan negeri Kelantan . Nak cakap Kelantan paling ramai penghidap HIV la kononnya . Satu je ke? , tak nak pulak gitau negeri mana paling banyak statistik buang bayi , isu jenayah yang lain2 .  Masa tu aku dah ingat dah dalam otak . Ala , masa aku amik SPM dulu budak yang paling pandai dan cemerlang dari Kelantan juga . Asal dia pun dari keluarga miskin . Kalau macam Amalina dan budak lelaki yang SPM terbaik tahun 2007 tu aku tak hairan sebab mak ayah depa kaya . Kalau macam Nik Normadiha ni aku memang tabik la . Itulah hasilnya kalau hidup kita ikut apa yang Allah perintahkan .

So , aku sangat takkan mempercayai atau menyokong apa yang video tu sampaikan pasal Kelantan tu Kelantan ni . Come on lah professional lah sikit . Kita manusia pergi mana2 pun akan jumpa manusia yang lakukan kesilapan . Masa tengok video tu memang rasa nak tergelak ja . Dah la nak cakap pasal agama tapi diri pun terumbang ambing tak tutup aurat . Macam2 manusia sekarang , pelakon tak pelakon . Korang boleh je tentukan dan pilih benda baik tolak benda buruk . Boleh jatuh kafir free2 . Aiyoo . Memang sangat melampau  video tu . Ok , aku nak buktikan negeri Kelantan lebih baik dari negeri lain . Sila baca di bawah .




Sumber

Isteri Hargailah Janggut Suami Kalian


Oleh : MUHAMAD MAT YAKIM
Tarikh : November 18, 2011


Terus terang saya akui, selama ini saya tidak pernah menyimpan janggut. Bukan tidak suka, cuma tidak simpan. Dan saya tidak pernah pun mempertikaikan sesiapa yang menyimpan janggut kerana saya tahu itu sunnah.

Akan tetapi, misai saya meskipun kategorinya hanya jenis misai kucing, yang tumbuhnya jarang-jarang seperti anak pokok getah yang baru ditanam semula, saya simpan.

Dan kerana sayangnya saya pada misai yang jarang itu, saya boleh tidak tidur malam jika hitungan yang saya buat mendapati ia tidak cukup seurat.

Hilang seurat bukan senang mahu diganti. Jangan kata hari, minggu berganti minggu pun belum tentu tumbuh misai baru.

Mengenai janggut, saya tidak kisah sangat. Saya biasa mengandaikan kepada kawan-kawan, jika saya cukur janggut sebelum bertolak, sampai di pejabat, janggut saya sudah boleh dicekak.

Dan satu lagi andaian bida’ah, saya sering mengumpamakan wang (kononnya) dengan janggut saya. Cukur, tumbuh. Cukur lagi, tumbuh lagi. Kononnya. Akan tetapi, tidaklah pernah saya bawa janggut yang baru dicukur ke kedai untuk beli tepung atau gula. Mahu tak cukup tanah lari dikejar sambil dilaung, “orang gila! orang gila!”

Namun sejak sebulan dua lepas, setelah berulang kali mainkan klip video kumpulan rock kegilaan saya sejak remaja, Metallica, saya tiba-tiba jadi tertarik dengan penampilan penyanyi merangkap pemain gitarnya, James Hetfield.

Hetfield kini tidak lagi berambut panjang dengan misai bertaring seperti dulu. Panjang rambutnya sederhana namun sebagai rocker, itu boleh dianggap pendek. Tidak lagi bermisai, namun yang menarik, dia kini berjanggut. Lantas saya pun tiba-tiba teringin mahu berjanggut.

‘Misai kucing’ yang menjadi intan payung saya selama ini, saya cukur licin selicin-licinnya. Tanah sekangkang kera di bawah hidung itu saya sentiasa pastikan licin seperti telur, tiada lagi tunggul-tunggul gerigis.

Jangan! Jangan kata saya agungkan Hetfield, beristighfarlah! Saya sendiri pun beristighfar apabila teringat akan hal itu.

Saya cuma meniru apabila melihat dia nampak lebih segak, kemas, bersih, macho, dewasa - imej yang sepatutnya bagi ahli Kelab 40 - berbanding dulu.

Namun dalam keadaan saya sedang mendekati sesuatu yang sebenarnya adalah sunnah Rasulullah SAW, tiba-tiba saya dipertemukan dengan satu ilmu yang sangat istimewa. Yang menyerlahkan satu lagi bukti saintifik tentang apa yang disunnahkan oleh Nabi kita sejak lebih seribu tahun dahulu.

Dr Jamnul Azhar Mulkan, seorang doktor perubatan, pemilik rangkaian klinik termasuk di kampung saya di Pendang, Kedah, juga seorang pendakwah, dalam satu ceramah, mendedahkan hasil kajian yang sangat luar biasa mengenai khasiat janggut. Ia bukan tunggul gerigis, bukan penyeri atau penyerabut wajah tetapi jauh lebih hebat daripada itu.

Menurutnya, kajian oleh saintis dari Massachusetts Institute of Technology, Amerika Syarikat yang berjudul The Amazing Fact of Human Body mendapati janggut lelaki mengandungi hormon testosteron yang amat diperlukan bagi kesuburan wanita. Ia mampu menstabilkan kitaran haid selain menggalakkan pertumbuhan telur wanita.

SUBHANALLAH!

Dalam kata yang lain, janggut lelaki juga boleh meningkatkan tahap kegalakan wanita pasangannya. Itu saya tambah! Saya terpaksa sebut wanita pasangannya kerana dunia sekarang semakin cacamarba. Bimbang pula nanti ada lelaki yang mahu menjadi wanita, ketagih meraba janggut orang itu, orang ini, dengan harapan mahu jadi subur juga. Jangan! Hanya untuk wanita yang tulen sahaja.

Caranya bagaimana? Hanya melalui sentuhan. Jadi kepada sesiapa yang belum punya anak kerana ada masalah kesuburan, ataupun jarang anak dan mahu dirapatkan lagi, mintalah suami simpan janggut, dan belailah selalu janggut suamimu itu.

Suami pula, apabila sudah diminta oleh isteri, simpanlah. Jangan sampai isteri terpaksa belai bulu jagung pula! Bulu jagung tiada manfaat apa-apa.

Kata Dr Jamnul Azhar lagi, kajian itu beberapa kali diulang tayang oleh National Geographic.

Ini sekali gus jadi bukti apa yang disaran oleh Islam sejak zaman silam, boleh dibuktikan secara saintifik akan hikmah dan kelebihannya.

 Saya beristighfar. Hati kini, sarat, penuh dan bulat mahu mengikut sunnah Nabi, tiada langsung bayangan James Hetfield.

Saya akan terus menyimpan janggut ini. Sama ada isteri saya masih berminat untuk menyambung produktiviti atau tidak selepas bergelar ’mak aji’, itu terserah pada dia sendiri.

Setakat ini, saya belum memikir soal. Pelan B.

Selamat mencuba ya, puan-puan! (baca dengan intonasi ala Chef Wan).


Sumber

Keindahan Ilmu Matematik

1 x 8 + 1 = 9
12 x 8 + 2 = 98
123 x 8 + 3 = 987
1234 x 8 + 4 = 9876
12345 x 8 + 5 = 98765
123456 x 8 + 6 = 987654
1234567 x 8 + 7 = 9876543
12345678 x 8 + 8 = 98765432
123456789 x 8 + 9 = 987654321

1 x 9 + 2 = 11
12 x 9 + 3 = 111
123 x 9 + 4 = 1111
1234 x 9 + 5 = 11111
12345 x 9 + 6 = 111111
123456 x 9 + 7 = 1111111
1234567 x 9 + 8 = 11111111
12345678 x 9 + 9 = 111111111
123456789 x 9 +10= 1111111111

9 x 9 + 7 = 88
98 x 9 + 6 = 888
987 x 9 + 5 = 8888
9876 x 9 + 4 = 88888
98765 x 9 + 3 = 888888
987654 x 9 + 2 = 8888888
9876543 x 9 + 1 = 88888888
98765432 x 9 + 0 = 888888888

Hebatkan?

Dan cuba lihat simetri ini:

1 x 1 = 1
11 x 11 = 121
111 x 111 = 12321
1111 x 1111 = 1234321
11111 x 11111 = 123454321
111111 x 111111 = 12345654321
1111111 x 1111111 = 1234567654321
11111111 x 11111111 = 123456787654321
111111111 x 111111111 = 12345678987654321

Sekarang tengok ini

101% dari sudut pandangan matematik :
Apakah ia sama dengan 100%?
Adakah ia bermaksud LEBIH dari 100%?
Kita selalu mendengar orang berkata dia beri lebih dari 100%?
Kita selalu dalam situasi di mana seseorang mahukan kita BERIKAN SEPENUHNYA 100%
Bagaimana nak MENCAPAI 101%?
Apakah nilai 100% dalam hidup?
Mungkin sedikit formula matematik di bawah boleh membantu mendapatkan jawapannya.

Jika:
ABCDEFGHIJKLMNOPQRSTUVWXYZ

Digambarkan sebagai:

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26.

KERJA KERAS

11 + 5 + 18 + 10 + 1 + 11 + 5 + 18 + 19 + 1= 99%

H-A-R-D-W-O-R- K

8+1+18+4+23+15+18+11 = 98%

Knowledge

11 +14 +15 +23 + 12 5 +4 +7 + 5 = 96%

SIKAP

19 + 9 + 11 + 1 + 16 + 4 + 9 + 18 + 9= 96%

Dalam Bahasa Inggeris;

A-T-T-I-T-U-D-E

1+20+20+9+20+21+4+5 = 100%

Sikap diri atau attitude adalah yang perkara utama untuk mencapai 100% dalam hidup kita. Jika kita bekerja keras sekalipun tetapi jika tiada attitude yang positif dalam diri kita, kita masih belum dapat mencapai 100% lagi.

Tapi

LOVE OF GOD

12 +15 +22 +5 +15 + 6 +7 +15 +4 = 101%

atau

SAYANG ALLAH

19 + 1 + 25 + 1 + 14 + 7 + 1 + 12 + 12 + 1 + 8 = 101% =))


17 December 2011

Atuk Selamat Tinggal =(

Saat ini, aku sedang sedih. Atuk kandung ku pergi meninggalkan dunia yang fana ini. Kelihatan atuk semakin sihat semalam dan sebelum ini berbanding pertemuan pertama kami yang lepas. Tetapi, kuasa Allah tiada siapa yang dapat menghalang walau sedetik. Aku redha, dan serahkan segala2nya pada Engkau Ya Rabbi. Engkau lebih tahu apa yang terbaik untuk hamba-Mu. Ya Allah, di hari jumaat yang mulia ini telah Kau janjikan kurangnya azab kubur bagi hamba-Mu yang pergi mengadap-Mu. Maka Ya Allah, aku mohon pada-Mu berikanlah pada atuk ku keampunan, rahmat dan kebahagiaan di sana daripada Mu Ya Allah. Hujan yang tidak henti seolah-olah menghormati kepergian atuk, seolah-olah turut menangis dan sedih dengan kepergiannya. Wahai nenek, mak dan adik beradik ibu ku tabahlah kalian dalam menghadapi ujian daripada Tuhan. Aku mohon hidayah dari ILAHI datang menjengah ke hati2 kalian. Untuk kita bersatu di dunia dan di akhirat kelak. Terngiang-ngiang suara atuk ku, aku termenung dan terus mengimbau kenangan lalu.


Wahidah Md Esa


05 December 2011

Sambutan Hari Ibu dan Sejarahnya


Assalamu'alaikum

Nak kongsi pasal sambutan hari ibu dan sejarah sambutan hari ibu ni . Kalau masa sekolah rendah dulu memang aku celebrate , sebab kebiasaannya nak dekat hari ibu atau hari guru budak mesti ada jual bunga plastik . Aku percaya korang semua pun pernah alami gak macam aku . Hihi . Bila dah beli , aku akan bagi kat mak aku bila sampainya tarikh hari ibu tu sendiri . Tapi dah masuk tingkatan dan sampai la ni aku tak sambut pun hari ibu . Kepala aku mula fikirkan , takkan hari 1 tu je aku nak bagi hadiah dan wat special kat mak aku . Aku tetapkan hanya hari lahir mak aku yang akan aku bagi hadiah atau wat special2 . Tak pun aku akan bacakan yaasin untuk doakan kebahagiaan dia dunia dan akhirat , InsyaAllah . Maka dengan itu , lupa lah aku dan buat2 lupalah aku dengan hari ibu tu . Hari ibu yang orang katakan tu pun aku lupa tarikhnya , jujur . Hee . Layanlah ibu anda semua dengan specialnya setiap hari bukan hanya hari ibu atau hari lahirnya sahaja . Ok jom baca sejarah sambutan hari ibu .


*************************************************************************


Menurut Wikipedia makna sebenar Hari Ibu / Mother’s Day adalah : “One school of thought claims this day emerged from a custom of mother worship in ancient Greece, which kept a festival to Cybele, a great mother of Greek gods. This festival was held around the Vernal Equinox around Asia Minor and eventually in Rome itself from the Ides of March (15 March) to 18 March. The ancient Romans also had another holiday, Matronalia, that was dedicated to Juno, though mothers were usually given gifts on this day. In some countries Mother’s Day began not as a celebration for individual mothers but rather for christians.”

Maksudnya di sini ialah bahawa hari ibu juga merupakan salah satu di antara perayaan yang disambut oleh orang kafir iaitu masyarakat yang beragama kristian. Greek kuno memanggilnya sebagai hari cybele iaitu ibu kepada dewa-dewa mereka. Dan Roman kuno pula meraikan hari matronalia sebagai tanda memperingati dewa juno iaitu mak kepada juventas, vulcan dan mars.

Jadi persoalannya di sini, perlukah kita sebagai orang Islam untuk menyambutnya?

Di dalam Islam, kita dituntut untuk menghormati ibu bapa kita setiap masa dan ketika. Bukannya hanya terhad kepada hari-hari tertentu sahaja seperti pada hari ibu atau hari bapa.

Firman ALLAH Subhana Wa Ta’ala : Dan Tuhanmu telah perintahkan, supaya engkau tidak menyembah melainkan kepadaNya semata-mata, dan hendaklah engkau berbuat baik kepada ibu bapa. Jika salah seorang dari keduanya, atau kedua-duanya sekali, sampai kepada umur tua dalam jagaan dan peliharaanmu, maka janganlah engkau berkata kepada mereka (sebarang perkataan kasar) sekalipun perkataan “Ah”, dan janganlah engkau menengking menyergah mereka, tetapi katakanlah kepada mereka perkataan yang mulia (yang bersopan santun). Dan hendaklah engkau merendah diri kepada keduanya kerana belas kasihan dan kasih sayangmu, dan doakanlah (untuk mereka, dengan berkata): “Wahai Tuhanku! Cucurilah rahmat kepada mereka berdua sebagaimana mereka telah mencurahkan kasih sayangnya memelihara dan mendidikku semasa kecil.”

[Surah al-Israa’, Ayat 23 hingga 24]

Dr. Yusuf al-Qaradhawi pernah berkata, “Hari ibu ini timbul kerana pihak orentalis/doktrin barat memikirkan bahawa inilah cara yang terbaik untuk mereka menarik minat anak-anak remaja barat agar menghormati orang tua mereka. Umumnya kita tahu bahawa masyarakat barat amat tipis dengan adab tatasusila, jadi dengan Kata2 Hikmah Hari Ini - Lebih baik berusaha menyalakan lilin dari menyumpah kepada kegelapan.




04 December 2011

Peminat Soya Jom Baca . Penting ! (Bahaya Soya)



Assalamu'alaikum

Selamat berhujung minggu semua . Nak kongsi pasal keburukan soya . Nampaknya ramai yang sudah tertipu dengan kelebihan soya . Ada orang kata , kalau nak anak kita putih melepak gebu macam kapas minumlah dan keraplah minum air soya masa ngah mengandung . Oh , sangat2 tertipu sebenarnya . Malah kebanyakan ibu yang minum air soya masa mengandungkan anak mereka , semasa anak mereka sudah besar anak mereka mengalami penyakit (gastrik, senang demam, dan lain2) . Perkara ini juga terjadi sendiri pada kenalan2 aku , hee tak boleh bagitahu lah siapa . Rahsia terkunci . Alhamdulillah masa mak aku mengandungkan aku , mak aku mengidam kicap . Hee . Sampai sekarang suka makan kicap . Ok untuk maklumat selanjutnya jom baca kat bawah . Selamat membaca dan jangan lupa sebarkan . Moga bermanfaat , amin .

____________________________________________________________


Antara Keburukan Soya

1. Tinggi kandungan asid phytic yang menghalang penyerapan zat dan mineral di dalam usus. Akibatnya, zat-zat dalam makanan kita makan sehari-hari tak memberi manfaat kerana tak diserap tubuh.

2. Mengandungi hemaglutinin. Akibatnya, sel darah bercantum sesama sendiri,. Hoh.

3. Mengandungi goitrogen. Akibatnya, fungsi tiroid menjadi lemah.

4. Kebanyakan soya adalah genetically modified, tujuannya adalah untuk memperbaiki kualiti dari segi saiz dan macam-macam lah. Tapi malangnya tinggi kandungan racun perosak, dan khasiatnya semulajadinya = ???

5. Tinggi kandungan natural toxin iaitu antizat yang menghalang tugas enzim mencerna makanan dalam tubuh. Dan toksin ini tak dapat dimusnahkan melalui proses memasak.

Akibatnya:
* kembung perut
* kekurangan asid amino
* kerosakan pankreas. Dan akhir sekali, disebabkan unsur antizat yang ada dalam soya. Sesetengah pengeluar hasil soya dorang basuh soya tu dengan asid dalam tangki aluminium nak pastikan antizat tu hilang. Malangnya..

6. Wujud unsur heavy metal toxic dalam tubuh badan, dan ia menyebabkan NYANYUK, tahu??


Untuk pengetahuan , para kafir agen dajjal ni gak mengwar-warkan kebaikan minum soya (sebab USA merupakan pengeluar soya terbesar) , namun sebenarnya soya dapat melemahkan kejantanan lelakidan mengurangkan kesuburan lelaki dan perempuan . Selain itu juga soya dapat meningkatkan risiko kanser payudara , kanser ovari , kanser prostat , serta melemahkan otak dan tulang sbb dalam soya ada hormon estrogen yang sama dgn estrogen kat wanita . Selepas soya ada phytic acid yang membuatkan penyerapan kalsium , magnesium dan zinc yang penting untuk badan kita terjejas . Secara kesimpulannya para kafir ajen Al-Masih Dajjal ni bukan setakat melemahkan kita dari segi lain namun secara pemakanan kita jua .

Firman Allah : Wahai sekalian manusia ! Makanlah dari apa yang ada di bumi yang halal lagi baik , dan janganlah kamu ikut jejak langkah Syaitan , kerana sesungguhnya Syaitan itu ialah musuh yang terang nyata bagi kamu . (Surah Al-Baqarah: 168)

Tempe dan kicap soya adalah baik untuk kesihatan . Kenapa? Sebab.. tempe dan kicap telah melalui proses fermentation atau bahasa melayunya , penapaian . Soya ni cuma tak elok dimakan secara fresh atau mentah , apatah lagi kalau dah di proses menjadi air minuman (dari kilang pengeluar especially) .



DAN ARTIKEL DARI USTAZ HASHIM DIBAWAH TAJUK KACANG SOYA MENGALIH KITA DARI PEMAKANAN SUNNAH?? WAJAH HITAM KACANG SOYA

Nabi SAW mengamalkan pemakanan sunnah seperti kurma , kismis dan lain2 . Tetapi kita telah dipalingkan daripada pemakanan sunnah oleh golongan tertentu sehingga yg baik tidak diambil , sebaliknya kita disogokkan oleh musuh Islam dengan matlamat untuk melariskan barangan mereka .

Kita selalu digambar-gemburkan dengan kandungan dan kebaikan soya yang mengandungi nutrien penting dan protein . Hakikatnya , soya sebenarnya mengandungi kandungan bahan kimia yang berbahaya . Terutama sekali untuk kaum wanita .

Antara keburukan kacang soya yang dapat disimpulkan dari pembacaan :

 Meningkatkan risiko penyakit barah payudara (breast cancer) di kalangan wanita .
 Berupaya mempengaruhi dan melembapkan minda / otak .
 Punca kepada proses pertumbuhan luar biasa untuk bayi dalam kandungan dan kanak-kanak .
Kajian menunjukkan kacang soya mengandungi satu bahan kimia yang menyerupai hormon estrogen (yakni hormon wanita). Bahan kimia ini jika diambil berlebihan mampu mengubah perkembangan seksual / sexual development (mungkin mempengaruhi kejantinaan seseorang-kelembutan?) .

KES : 2 gelas susu soya sehari , dalam masa sebulan , adalah cukup untuk mengubah masa kitaran haid wanita !

Kacang soya mengandungi satu susunan fotokimia (1) yang mengagumkan , dan susunan yang paling menarik ialah satu chemical bernama isoflavone (2) .

(1 : komponen yang aktif secara biologi yang terhasil dari tumbuh-tumbuhan .)
(2 : komponen / sebatian kimia yang dikaji dapat melegakan symptom menopous , mengelak kanser , memperlahankan kadar osteoporosis dan mengurangkan risiko penyakit jantung .)

Walaubagaimanapun , kandungan isoflavone ni bukan senang-senang dapat di ekstrak dari kacang soya . Hanya selepas menjalani proses penapaian (fermentation) yang lengkap , barulah dapat menghasilkan isoflavone , yang dapat di hadam dengan sempurna dalam sistem penghadaman manusia . Dalam erti kata lain , kacang soya yang tidak menjalani proses penapaian sempurna , mempunyai kurang kandungan isoflavone dan tidak sesuai untuk di minum .

Kacang soya juga mengandungi perencat enzim yang menghalang penyerapan tripsin dan enzim lain yang diperlukan tubuh untuk proses penghadaman . Proses memasak yang biasa tak mampu nak mendeaktifkan erencat enzim ini . Keadaan ini sangat berbahaya kerana boleh menyebabkan gastric , kekurangan protein dan asid amino .

Secara semulajadinya , semua kekacang mempunyai satu bahan kimia bernama ‘phytic acid (3)’ yang merupakan satu bahan anti-nutrien . Begitu juga dengan kacang soya . Malah , kandungan bahan ini dalam kacang soya adalah lebih berbanding kekacang lain .

(3 : phytic acid mampu menghalang penyerapan mineral tertentu seperti magnesium , kalsium , zat besi dan zink . Laporan perubatan menunjukkan penduduk Negara Dunia Ketiga yang banyak mengambil kacang soya , mempunyai kekurangan mineral-mineral tersebut dalam badan .)


Kacang soya juga mengandungi bahan kimia hemagluttinin (4) dan perencat tripsin yang merencatkan pertumbuhan manusia (di peringkat kanak-kanak) . Bahan ini dapat di deaktifkan dengan proses penapaian. Antara produk dari kacang soya yang menjalani proses penapaian ialah tempe .

(4 : link hemaggluttin ini lah yang membentuk jaringan virus H1N1 dan sekuel-sekuel nya)

Tapi, bagi sesetengah produk soya , contoh air soya dan tofu , sebatian perencat ini masih wujud , walaupun sedikit .


Keadaan ini juga bukan satu berita baik untuk kanak-kanak yang mengambil susu berasaskan soya . Sesetengah ibu bapa menggantikan susu tepung (susu lembu) dengan susu berasaskan soya , tapi ia bukanlah sebaik yang disangka .

Menurut Dr Jill Shneider , Prof Madya Sains & Biologi di Lehigh University , Betlehem , Pensylvania , bayi yang alergik kepada susu lembu tapi diberi susu berasaskan soya merupakan satu keadaan yang berbahaya .

Satu kajian makmal dibuat ke atas tikus putih menunjukkan isoflavone yang bertindak sebagai hormone estrogen dalam kacang soya mampu mempercepatkan proses tumbesaran tikus makmal .

Chemical ni kurang baik untuk bayi kerana ia bertindak seperti estrogen yang mengawal pertumbuhan lelaki dan wanita dewasa . Senang cakap , seolah-olah menggalakkan ia bayi membesar lebih cepat dari kadar yang sepatutnya .


KES: Dikatakan , bayi yang diberi minum susu berasaskan soya menghadam phytoestrogen dari kacang soya , seolah-olah bayi tersebut menerima 5 biji pil perancang dalam sehari ! Pergh !


KES: Pada 1991 , penyelidik Jepun melaporkan bahawa penggunaan soya serendah 30 gram sehari atau 2 sudu makan , untuk sebulan , boleh menyumbang kepada peningkatan hormone tiroid , yang menyebabkan kanser tiroid .

Oleh itu kembalilah kepada pemakanan sunnah melibatkan jenis makanan dan cara pemakanan .

MENJANA KESIHATAN MENGIKUT SUNNAH SEBELUM TERLAMBAT

01 December 2011

Genap 20 Tahun 1 Bulan

Assalamu'alaikum

Alhamdulillah . Cepat masa berlalu , hari ni genap umur aku 20 tahun 1 bulan . Tak sangka aku dah tinggalkan zaman umur belasan tahun . Aku harap makin meningkat umur aku , makin kuatlah diri aku hadapi dugaan dari Allah SWT juga makin banyak kebaikan muncul amin . Memang tak dinafikan makin meningkat umur aku makin mencabar kehidupan seharian aku . Aku tahu dengan sifat Allah yang Maha Adil , semua manusia akan rasa macam ni . Aku masih berada dalam usia yang digelar remaja . Remaja , remaja adalah golongan yang syaitan sangat suka dekati . Tujuannya apa , tujuannya mereka nak masa depan kita hancur sama sekali . Kalau remaja yang sebelum ambil SPM tu agak bahaya sikit . Kalau tak kuat dalam menuntut ilmu tu , susah kecundang silap2 tak dapat sambung belajar . Tapi yang gagal semua subjek jela ye . Hee . Yang lain selamat InsyaAllah sebab adanya IPTS yang baik hati lagi memahami budak2 yang kurang dalam pelajaran .

Janganlah kita sia2kan masa muda remaja kita dengan perkara tak berapa nak bagi faedah sangat pada kita . Nanti nyesal tak sudah . Dalam alam remaja ni otak kita fresh sangat , so guna dan pakailah kelebihan yang Allah SWT  beri pada kita ni dengan sebaiknya . Terutama dalam beribadah , kalau kita beribadah pada Allah dan dekatkan diri pada Dia masyaAllah ketenangannya memang tak terkata . Kemanisannya pun sangat tak terkata . Tak caya , ce cuba penuhkan solat 5 waktu (solat di awal waktu , khusyuk , faham dan hayati maksud dalam bacaan solat) , baca Al Quran , berzikir , puasa sunat , baca buku agama dan segalanya tentang agama Islam kita , kalau nak berhibur try cari lagu nasyid (download masuk nset n lattop) dan banyak lagi lah . Haa nak promote lagu nasyib best kat sini , klik je sini Lagu Nasyid Yang Menenangkan .

Apa yang penting jangan sombong atau malaskan diri kita untuk membaca sebarang ilmu pengetahuan . Ilmu pengetahuan ni lah juga penyelamat korang dekat akhirat sana . Bukan setakat ada sahaja , tapi dengan memanfaatkannya iaitu mengamalkannya . InsyaAllah akan dapat redha dari Allah SWT juga pelindung maruah kita . Haa aku teringat sesuatu , tapi aku lupa siapa yang sampaikan ayat ni . Makin banyak ilmu yang ditimba oleh seseorang atau yang ada dalam diri seseorang tu , semakin kuranglah percakapannya . Wallahu'alam . Tak dinafikan memang betul sangat2 , tengok orang yang pandai ni kurang bercakapnya . Banyak bercakap boleh buat kita makin banyak kesilapan . Orang kata apa ' cakap je lebih , kerja tak dak ' . Membaca memang sangat penting , hidayah takkan datang secara tiba2 tanpa usaha dari kita sebab tu lah kena dekatkan sendiri diri kita pada ilmu . Bukan ilmu yang cari kita  , tapi kita yang cari ilmu . Dari ilmu kita dah baca , kita akan berfikir , lepas tu kita akan merenung apa yang disampaikan dan akhirnya terpulang pada diri kita nak bertindak atau tidak . Kita yang ubah diri kita , bukan orang lain .

 Pesanan di atas unuk diri ini juga . InsyaAllah . Jom sama2 kita ubah diri kita perlahan-lahan . Moga Allah lapangkan hati kita untuk terus berubah ke arah kebaikan , amin . Yang lepas tetap lepas , manusia dengan kesalahan dan kesilapan sudah sebati . Moga Allah ampuni dosa kita yang kita yang sengaja mahupun yang tidak kita sengajakan . Amin . Aja aja fighting ! Hee korea jap . Daa . Wassalam .


Wahidah Md Esa






27 November 2011

Budak Cute dan Bijak


Assalamu'alaikum

Lama niat nak kongsi video cute sorang adik ni , sekarang umur dia dah sebaya budak-budak tadika gitu . Umur masa dia dalam video ni 3 tahun . Cute sangat , ambil dari kawan baik aku sendiri . Ulang banyak kali pun tak bosan . Sebab budak ni sangat cute , rasa nak picit-picit je pipi dia yang tembam tu . Ok korang buka link You Tube ni http://www.youtube.com/watch?v=E8aprCNnecU untuk saksikan video nya . Hee , tittle video ni I don't like you Mommy . Ni muka budak comel tu , aku printskrin untuk tatapan aku . Haha . Selamat menonton , download sekali kalau rajin . Hee . Selamat Hari Ahad . Wassalam .




Wahidah Md Esa


Hot di Dunia tapi Panas di Akhirat



DIA MEMANG CANTIK , SEKSI , DAN NAMPAK HOT DI DUNIA . DAN DIA JUGAK NAMPAK HOT DI AKHIRAT.

Adakah kamu di dunia berpakaian seperti di atas ? Tepuk dada tanya iman.

Sedarlah wahai kaum Hawa. Bukalah mata Mu itu , Sedarlahhh !! Tidakah kamu takut dengan azab Allah yang amat ngeri dan lagi pedih sekali. Sanggupkah kamu ke neraka ?

Semasa di Neraka Malaikat akan bertanyakan soalan kepada penghuni neraka.

“Wahai penghuni neraka , semasa di dunia , adakah sesiapa pernah mengingatkan engkau dan menasihati engkau tentang ke arah kebaikan ? ”

Lalu penghuni neraka menjawab “ Ya ada , tetapi aku tidak peduli dengan peringatan itu dan aku tidak peduli dengan nasihat itu ” (dengan sesalnya)

Firman Allah SWT : Pada masa muka mereka dibalik-balikkan dalam Neraka , mereka berkata (dengan sesalnya) : " Alangkah baiknya kalau kami dahulu (semasa di dunia) taat kepada Allah serta taat kepada Rasul Allah . (Al-Ahzaab 66)

Semasa peristiwa Israk & Mikraj

Rasulullah s.a.w bersabda : " Aku menjenguk ke dalam Neraka maka kulihat kebanyakan penghuninya kaum wanita , yang disebabkan oleh kurang taat kepada Allah S.W.T dan Rasulullah S.A.W dan suami mereka dan kerana BANYAK BERTABARRUJ , DEDAH AURAT dan BERHIAS-HIAS "


Sumber - http://www.facebook.com/photo.php?fbid=218954118141234&set=a.151030691600244.22442.100000799410262&type=1&ref=nf

26 November 2011

Perkahwinan Tanpa Restu Ibu

Assalamu'alaikum
Hari ni nak share kat pembaca pasal perkahwinan tanpa restu ibu sah ke idak . Macam biasa ambil sumber dari http://www.facebook.com/Koleksi.Printscreen . Bagi sesiapa yang ada masalah bakal mak mentua si lelaki yang tak  restu percintaan atau perkahwinan korang , boleh lah rujuk jawapan Ustaz Azhar Idrus kat bawah ni . Teringat pula dekat sahabat baik aku , ibu si buah hati dia tak berkenan dengan dia walaupun tak ada cacat celanya . Ada lah alasan si ibu laki dia tapi tak dapat nak cte , mungkin itu salah satu ujian buat dia . Moga dia sentiasa sabar dan tabah dengan hidupnya . Amin .





Aku nak kupas sikit apa yang ustaz nyatakan kat atas . Ustaz sendiri bagi tahu kebanyakan mereka yang bercerai bukanlah di kalangan mereka yang tidak direstui perkahwinannya . Ok , dapat disimpulkan di sini pasangan tu sendiri sebenarnya penentu kebahagiaan dan berkekalannya sebuah perkahwinan . Kadang-kadang , eh jap bukan kadang-kadang tapi memang selalu ibu bapa zaman sekarang bukan tak restu sebab perkara-perkara buruk yang ada pada si bakal menantu . Haha . Ni aku nak kongsi cerita dan pengalaman ni . Bukan pengalaman aku tapi orang sekeliling aku .


Yang si wanita tidak diterima oleh mak si lelaki oleh kerana mak si lelaki mahupun kan bakal menantu yang asalnya dari negeri yang sama . Ok contoh si lelaki dari penang , mak nya nak anak dia hanya kahwin dengan orang penang atau belah utara sahaja . Tak mahu dan tak pandang dah orang belah selatan ka , barat ka , timur ka . Ish3 , makcik tak boleh lah macam tu . Macam lah wanita tu bawa lari anak  makcik . Makcik tenang cool jela , dalam Islam kan wanita wajib ikut suami bila lepas kahwin . Kami wanita ni wajib jaga mak mentua kami . Amboi pun makcik ni , nakal . Sama juga contohnya seorang ibu yang berasal kelantan , inginkan anak nya dijodohkan dengan orang Kelantan . Kalau boleh sepupu sepapat , satu kampung dan kampung sebelah . Yang dekat-dekat lah konon .

Tahukah anda Nabi Muhammad SAW galakkan kita mencari jodoh (bagi lelaki) yang jauh keturunan nya dari keluarga kita . Means , elok kahwin orang negeri lain-lain . Sebab apa , sebab nanti berkembanglah keturunan atau umat Nabi Muhammad . Lagi satu kebanyakannya mereka yang kahwin jauh-jauh ni , anak yang dilahirkan bijak . Hee . Tapi kalau dah jodoh dekat-dekat tu tak ada hal . Allah yang tentukan segala-galanya . Ada je cara lain nak bagi anak pandai . Si ibu baca lah surah Al Luqman dan Maryam masa tengah mengandung bayi . Atas izin Allah InsyaAllah anak bijak dan alim macam Imam Luqman Hakim .

Ok balik pada tajuk . Si ibu jangan sesekali salah menggunakan kuasa sebagai seorang ibu . Si lelaki pula sepatutnya jadi hero lah sikit . Usaha pujuk dan merancang sesuatu yang boleh buat si ibu anda terima buah hati anda . Sebelum berkahwin banyak halangan atau ujian yang masing-masing akan tempuh (cehh cakap macam kau dah kahwin wahidah , hee) . Senang cerita , segala-galanya dalam dunia ni tak mudah . Maka bersabarlah , kesedihan atau kesusahan tu takkan berpanjangan . Itu janji Allah , selepas kesusahan pasti akan temui kesenangan . Moga perkahwinan yang bakal atau sudah dibina oleh kalian berkekalan hingga ke syurga Allah SWT . Amin Ya Rabbal 'alamin . Selamat pengantin baru pada siapa-siapa yang kahwin hujung tahun ni (bestnye kahwin !) . Maaf andai ada yang salah . Wassalam .


Wahidah Md Esa

24 November 2011

Ayah Si Penanggung Dosa Anak Perempuan


Assalamu'alaikum

Hal ini memang sering bermain dalam fikiran aku tiap kali aku tengok kenalan atau orang sekeliling yang aku kenal yang sudah kematian ayah kandung mereka . Mereka yang tidak menutup aurat maksud aku , yang tutup aurat dan baik amalannya beruntunglah ayah si wanita itu kerana syurga terus tempatnya . Masalah ini lagi rumit dan bertambah parah bila wanita tersebut mendedahkan aurat mereka di laman sosial . MasyaAllah , bayangkan si ayah yang tersekat di sana .

Tak lepas juga aku fikirkan seorang artis popular yang kehilangan ayah tersayang . Katanya , dia sayangkan ayahnya dan sedih dengan pemergian ayahnya . Jika sayang , tunjukkanlah kasih sayang itu dengan menjaga halal dan haram . Ramai yang sudah ketahui , seorang bapa akan menanggung dosa isteri dan anak perempuannya yang tidak bersuami lagi . MasyaAllah beratkan tanggungjawab si suami atau si ayah . Seandainya kita sayangkan ayah atau suami kita , maka jangan biarkan diri kita terdedah dengan dosa yang akan dipertanggungjawabkan juga oleh lelaki ini . Kasihanilah mereka , berat sangat beban yang mereka akan tanggung .

Kepada si ayah , anda adalah pemimpin sepanjang masa di dalam keluarga . Anda ada hak dan kuasa untuk menjalankan amanah dari-Nya . Gunakan kuasa yang ada untuk menjalankan kewajipan amar makruf nahi mungkar . Anak-anak adalah saham ibu bapa di akhirat . Jika banyak saham pahala maka syurga lah tempat abadi mereka , sebaliknya jika saham dosa yang banyak neraka lah tempat mereka . Itulah sebabnya hanya salah satu perkara dari 3 perkara yang akan di bawa oleh anak Adam adalah DOA ANAK YANG SOLEH . Inilah bantuan ibu bapa kita di akhirat kelak , anak yang baik akan mendoakan kebaikan dan kebahagiaan ibu bapa mereka di sana . Itu janji Allah . Di ulang bukan anak sahaja tapi ANAK YANG SOLEH dan SOLEHAH . Anda faham kan maksud soleh dan solehah . Maka fikirlah , capailah ia . Semua manusia diciptakan untuk beribadah semata-mata bukan mengejar dunia yang lalai ini .

Moga Allah mengampunkan kesilapan yang sengaja atau tidak disengajakan oleh kita di masa lalu . Amin . Allah sentiasa dengan sifatnya Maha Pengampun selamanya . Wahai wanita kita penentu tempat si suami dan si ayah di sana . Jaga diri dan maruah , moga syurga tempat mereka di sana . Kita juga akan bertemu semula di syurga dengan mereka jika berpisah di dunia satu masa nanti . Dengan izin-Nya , InsyaAllah . Ingat tujuan hidup , saling ingat mengingati tanda sayang . Moga peroleh manfaat . Amin . Wassalam .


Wahidah Md Esa


23 November 2011

Ladies Choose Your Path

18 Jam Sebelum Ustaz Asri Pergi Tak Kembali



Ikuti kisah luahan hati seorang sahabat kepada Allayarham Asri bin Ibrahim ini .

Semuanya bermula dari satu panggilan, tengahari 12 Ogos 2009 .

ASRI : Assalammualaikum! Man , anta kat mana ?

AKU : Kat syurga . Hehehe (Gurau. Sebenarnya baru bangun tidur)

ASRI : Cit! ana pun nak jadi cam anta lah! Hahaha . (melayan gurauan)

AKU : Maqam ana lain , hehehe . Anta , ALLAH jemput direct . Lagi hebat!
(masih lagi mood gurauan atau isyarat ?!)

ASRI : Dah! Dah! Jadi tak jumpa ?

AKU : Jadi . Kenape ?

ASRI : Jumpe lewat sikitlah . Ana nak meeting dengan rabbani . Pas tu jumpa Pyan jap kot.tapi tak tahu lagilah…

AKU: Cam ni lah! Anta setel semua, anta call. O.k?

ASRI: O.k! Insya’ALLAH

Seperti yang dirancang kami pun bertemu di area Taman Dr. Ismail. Kami bercerita segala kisah yang mungkin termasuklah perihal Rabbani, tugas dakwah dan agenda projek baru bersama.

AKU: Insya’ALLAH, takde aral melintang album zikir baru anta dengan Hijjaz kuar Ramadhan ni

ASRI: Album mane ni?

AKU: Kan kita ade dua album yang belum release lagi. Satu, yang amalan orang-orang melayu. Satu lagi yang Ratib Hadad tu.

ASRI: Abis anta kuar mane dulu?

AKU: kuar yang ada amalan tok janggut, mat kilau, tokku paloh tu. O.k tak?

ASRI: mmm…bagus gak tu. Jarang ada konsep album macam tu. Paling kurang ada gak yang amalkan. Ana pun dapat saham kat sana nanti.

AKU: Anta tahu title album ni

ASRI geleng kepala. Kemudian didongak-dongak kecil kepalanya dengan matanya yang turut bergerak-gerak sebagai isyarat mahu tahu.

AKU: Amalan Perisai Ghaib!

ASRI: Fuhyooo!!! Masya’ALLAH! Masalahnya ana sendiripun tak ghaib lagi.

AKU: mana tau….tah-tah anta ni dah jadi wali …..

ASRI: Amin!!!!

Kami gelak besar selepas tu. Semua yang ada di restoran itu memandang.

ASRI: Man, anta nak tengok ana ghaib tak?

AKU: Cubalah…….hehehe

ASRI: Tapi kalau ana tak datang balik, anta cari ana tau. Jangan nangis lak….

Kemudian, ASRI bangun dari tempat duduk dan berlalu dari situ…

AKU: Hah!? Nak pi mana pulak tu???

ASRI: Tandas lah! Ni ghaiblah ni. Ghaib dari mata anta…(tersengih)

AKU tergelak. Tersengih. Pandai ASRI kenakan AKU. Beberapa minit kemudian, ASRI kembali. Kami pun bercerita layaknya seorang sahabat dengan sahabat – persis abang dan adik; tentang buku ASRI yang terbaru. AKU ceritakan susunan buku yang hampir siap itu.

ASRI: Okey tu…tapi ana letak tajuk buku kali ni boleh?

AKU: cantikkkk! Apa dia?

ASRI: Maaf, Kalau Aku Tak Sempurna…. Ok tak?

AKU: Wah! Ini sudah lawan ayat namanyer….hehehe

Tawa kami berderai lagi….. Kami terus berceritera lagi, tentang jodoh AKU pun ada; sempat juga sekali dua AKU terkena sedas dua nasihatnya. Kata-katanya kali ini begitu mengesan sangat di hati AKU.

ASRI: Man…apa pun, ana setuju jer dengan anta. Ana nak balik awal lah ari ni. Rasa letih. Penat. Esok 9 pagi nak gi RTM , ada program…

AKU: Okeylah! Anta baliklah terus. Rehat.

Kami pun bersalaman. Kuat genggamannya. Ditepuknya bahuku beberapa kali. Kami berpecah arah. Tak jauh kaki AKU melangkah, ASRI memanggil.

ASRI: man, anta tahu tak? Dah lebih 15 tahun kita berkawan kan? Tapi takde satu pun gambar ana dengan anta. Meh! Sini kita tangkap gambar jap…

AKU: hahaha…merepeklah! Tak penting tu. Lain kali ajer lah.
Malu lah nak bergambar dengan orang yang wajah ahli syurga ni

ASRI ketawa melihat keletah malu-malu kucing AKU. Dan aku pun terus meninggalkannya tanpa menunaikan permintaan itu. Yups! Permintaan terakhirnya… kami berpisah untuk berpisah selamanya!

Ya ALLAH…aku rindu. Aku semakin rindu. Rindu sangat.

“33 jam yang lalu, dia masih tak lokek dengan senyuman, dia mampu bercanda tawa di sebuah pertemuan hati ke hati. Tapi hari ini tadi, dia kaku – diam seribu bahasa – namanya ku panggil tak bersahut lagi. Tangan yang semalam bersalaman, menjadi tangan yang memandikannya; mengkafaninya.

Ya ALLAH benar kah semua ini? Mimpikanlah ini semua!!!!!”


SUMBER


22 November 2011

Alam Mimpi di Darul Taqwa (Cerpen Terbaik)

Cerpen yang betul-betul buat aku selalu tersenyum, mungkin cerpen ni lah gambaran Islam di masa hadapan. Islam memang akan bangkit suatu hari nanti, itulah yang disampaikan oleh Nabi Muhammad SAW. Jom layan dan selamat membaca sambil menghayati. Moga peroleh manfaat InsyaAllah :)




Mata digosok-gosokkan . Dia seakan tidak percaya apa yg dilihatnya. Apakah aku kembali ke zaman unta.. ke zaman kolot dan purba...?? Begitulah detik hatinya. Dikesat hidungnya yg berair dengan kertas tisu. Kertas itu kemudian dicampakkan ke tepi jalan.

"Assalamualaikum pakcik... tolong kutip kertas tue, nanti pakcik rugi di akhirat. Kebersihan itu separuh daripada iman. ..." Bunyi satu suara di belakangnya. Dia bingkas berpaling. Siapa berani menegurku...? Aku Datuk Dr. Johar.. orang besar negeri ini....!!!

" Pakcik... biarlah saya tolong kutip, sebelum Pengutakuasa Iman dan Islam datang. Nanti didendanya pakcik..." kata budak kecil berpakaian putih dengan serban hijau yg melilit kepala.

Datuk Dr. Johar membetulkan tali lehernya. Ah... kalau dia datang biar aku sogok dengan duit nie. Siapa yg tak kelabu mata tengok duit biru, ungu berlapis-lapis.

Namun, Datuk Dr. Johar terus hairan. Bangunan pencakar langit dengan wajah pembangunan yg sofistikated. Ada helikopter bersimpang siur terbang di udara. Railbus bercerakah ke sana sini. Bullet train meluncur bagaikan panah dilepaskan dari busurnya. Kesibukan dan kecanggihan yg hanya layak dipikul oleh manusia-manusia moden. Namun peliknya... pakaian mereka, tingkah laku mereka, Ah... dimana aku sekarang nie...??? Gerutu hati Datuk Dr. Johar.

"Hoi budak... Aku dimana sekarang...???" Soalnya kepada budak yg menegurnya tadi. Budak itu tersenyum. Mukanya cerah dan indah. Tenang dan lembut. Apakah ini Aladdin.. budak arab dengan lampu ajaibnya...?? Teka- teki itu terus menerjah kepala dan pemikiran Datuk Dr. Johar.

Budak itu membuka mulut untuk menjawab. Belum sempat dia berkata-kata, tiba-tiba datang sebuah kereta jenis Ferrari, merah dan berkilat. Keluar 2 orang lelaki dengan pakaian yang hebat dan segak. Serban mereka berwarna hitam berjalur biru.

"Assalamualaikum... Maaf pakcik. Kami terpaksa mendenda pakcik. Kesalahan membuang sampah ini sudah belasan tahun tidak berlaku di Darul Taqwa ini. Kami terpaksa mendenda pakcik. Kebersihan sebahagian daripada iman. Negara ini menitikberatkan iman. Pakcik didenda... 30 kali tasbih, 30 kali istighfar dan 100 kali selawat. .." Kata Pegawai Penguatkuasa itu dengan lembut.

Datuk Dr. Johar tersentak. Apa namanya undang2 ini....?? Tak ada Dewan Bandaraya di seluruh pelusuk dunia mengamalkannya. Dia tercengang-cengang. Namun egonya membumbung. Apa...??? Dia nak marahkan aku...?? Ni duit lima ratus...!!!

"Saya tak nak buat apa yg kamu minta. Kita selesaikan di sini sahaja. Berapa gaji kamu sebulan...?" tanyanya dengan angkuh.

"Pakcik... kita bekerja kerana Allah, bukan kerana gaji. Lagipun duit bukan ada harga lagi di zaman ini, semuanya dipandang sebagai alat, bukan matlamat." kata pegawai berjanggut dan berjambang itu dengan tenang.

"Oh.. oh.. maafkan kami pakcik, Kami nak tanya sikit, kenapa pakcik pakai pakaian zaman dulu..? Mana pakcik dapat pakaian macam nie...?" tanya pegawai itu pula.

Aku yang gila atau mereka yang gila...?? Detik hati Datuk Dr. Johar. Dia berjalan ke arah Ferrari yang berkilat itu. Melalui cermin, dia nampak jelas perawakannya. Tak ada apa yang salah. Tali leher, kemeja dan kotnya masih kemas dan segak, daripada jenama yang mahal-mahal pula-Piere Cardin. Kasutnya hitam berkilat dari jenis Bally. Ah.. aku masih unggul...!! Lelaki tampan, lambang status dan kejayaan. Dia yang kolot... dia yang ketinggalan zaman...!!!

"Anak muda... Pakaian pakcik nie pakaian pemimpin. Pakcik orang besar negara ini. Pakcik dah keliling dunia dengan pakaian nie."

"Pakcik.. itu pakaian puluhan tahun yang lampau. Ketika Islam belum berdaulat di Darul Taqwa nie. Moyang-moyang kami dulu aja yang mempertahankan pakaian-pakaian macam nie. Itu pakaian orang kuno di barat. Sekarang... kami hanya dapat lihat gambar-gambarnya sahaja. Itupun dalam buku sejarah peralihan Islam. Orang barat zaman moden ini dah berpakaian yang macam kami pakai ni. Tak ada orang yang pakai macam tue kecuali orang-orang bukan Islam yang dijamin kebebasannya dalam sebuah negara Islam seperti Darul Taqwa ni." terang pegawai itu.Datuk Dr. Johar termanggu-manggu kebingungan.

"Dimana aku sebenarnya ni..??" Dia bertanya kepada pegawai-pegawai penguatkuasa dan budak kecil di tepi jalan. Dia masih kenal... ini jalan Chow Kit, di tengah-tengah bandar Kuala Lumpur. Masih ada Masjid Pakistan dan Masjid Kampung Baru di sebelah sana. Tetapi itu sahaja, yg lain tak ada.

"Pakcik... pakcik di Bandar Mutmainah. Ini Jalan Mujahadah namanya. Saya Haji Din, Pegawai Penguatkuasa Iman dan Islam, diberi tanggungjawab utk memastikan kebersihan lahir batin bandar ni."

Apa...??? Bandar Kuala Lumpur dah jadi Bandar Mutmainah...?? Jalan Chow Kit dah jadi Jalan Mujahadah...??? Apa dia mutmainah ...??? Apa dia mujahadah tue...?? Apa yg dah terjadi nie...?? Soalan-soalan itu terus menyerang benak Datuk Dr. Johar.


"Pakcik... kami rayu pakcik membayar denda tadi. Kalau tak boleh sekarang, lepas solat nanti pakcik sempurnakanlah. Demi kebaikan pakcik di dunia dan di akhirat..."

Tiba-tiba terdengar suara orang memberi salam dari jauh. Nyaring dan jelas. Seorang lelaki pertengahan umur datang kepada pegawai penguatkuasa.

" Tuan... hukumlah saya tuan. Saya mengumpat tadi. Ya Allah... seksaMU amat pedih. Tolonglah tuan... hukumlah saya di dunia, sebelum Allah menghukum saya di akhirat..." rayu lelaki itu. Pegawai tadi berpaling ke arah lelaki yang baru datang dan kesempatan itu diambil oleh Datuk. Dr Johar untuk lari sekuat hati. Peliknya, mereka tidak mengejarnya. Dia terlepas. Lega...

Dahaga.. Lapar... mula menggigit tekak dan perutnya. Dia mesti makan. Dia mesti minum. Tapi di mana...?? Tiba-tiba dia terdengar suara komputer dari sound sistem di tepi jalan:

" Assalamualaikum... Kepada semua penduduk Kota Mutmainah.. Syed Al-Abrar, jutawan besar negara ini sedang berada di Jalan Uwais Al-Qarni. Dia merayu fakir miskin supaya sudi menerima sedeqahnya. Hari ini beliau menjamu nasi dan air. Tuan puan semua dijemput datang..."

Datuk Dr. Johar orang besar Darul Ghurur itu tidak akan sesekali mencemar duli menagih sedeqah. Dia ada duit, mampu membelinya sendiri. Dia pun masuk ke sebuah restoran di tepi jalan. Di situ penuh dengan pelanggan.. semuanya berjubah dan berkopiah. Matanya tidak betah lagi melihat itu semua, tapi kerana lapar, dia masuk juga.

" Maaf tuan. Itu pintu masuk wanita. Di sini untuk lelaki." Ceh... double standard..!! Lelaki dipisahkan daripada perempuan. Mukanya dicemekkan kepada tuan kedai yang menegurnya.

" Ada restoran lain yang mengamalkan persamaan taraf antara lelaki dan perempuan..? Saya tak suka pemisahan-pemisahan macam nie." Lelaki itu tersenyum.

" Empat puluh tahun dulu adalah tuan. Sekarang kita sudah bebas dan merdeka. Zaman penjajahan fikiran dan jiwa sudah berlalu. Tak ada diskriminasi wanita disini tuan. Amir Muhammmad, pemimpin Darul Taqwa ini telah menaikkan taraf wanita tanpa women"libs. Kalau tuan ada isteri dan membawanya bersama, sila masuk ke sana. Di sana ada tempat khusus utk makan bersama isteri dan anak perempuan." terangnya denagn panjang lebar. Mukanya bersih dan jernih.Serban dan jubahnya serba putih.

" Ini bertentangan dengan prinsip demokrasi. Sistem pemerintahan kapitalis, sosialis, nasionalis malah komunis sekalipun tak macam nie...."

" Astagfirullah pakcik... Jangan disebut-sebut lagi nama ideologi-ideologi tue. Semuanya telah termaktub dalam sebagai ajaran-ajaran sesat dalam perlembagaan Darul Taqwa ini. Tak ada orang lagi yang berpegang dengan fahaman jahiliyyah tue. Astagfirullah...." Keluh tuan restoran itu sambil mengurut-urut dadanya. Ekor serbannya bergoyang-goyang tatkala dia menggelengkan kepalanya.

Ah...!!! Persetankan semua itu. Perut aku lapar. Datuk Dr. Johar pun masuk.

"Nasi Beriyani sepinggan..." ujarnya kepada pelanggan.

" Dalam pinggan tuan...?" tanya pelayan itu kehairanan.

" Ya.. apa yang peliknya...?"

" Baik tuan. Tapi, semua orang berebut-rebut pahala makan berjemaah. Tuan makan seorang...?" tanya pelayan yang berkulit hitam manis itu.

Datuk Dr. Johar bertambah geram. Direnung ke hadapan, iaitu ke ruangan pelanggan menikmati hidangan. Tidak ada meja makan... hanya hamparan permaidani tebal dengan dulang-dulang indah yang tersusun rapi. Maraka makan satu dulang..? Yerk..!!! Jijiknya...!! Ah... aku tetap aku..! Aku ada pendirian. Nasi Beriyani dan ayam goreng kegemarannya pun terhidang di atas sehelai kain putih.

" Jemput makan dengan nama Allah Yang Memberi Rezeki.." kata pelayan itu dengan sopan. Datuk Dr. Johar makan dengan berselera sekali. Dewan makan itu berhawa dingin, lengkap dengan pita televisyen dan videonya sekali. Dia makan seorang diri bagai kera sumbang.

" Ya Allah...!!! Apa musibah yang menimpa ana subuh tadi...? Ana masbuk dalam sembahyang jemaah subuh." ujar seorang lelaki muda dengan wajah kecewa. Suapannya perlahan... macam tak lalu makan sahaja.

" Anta tak cuba tampung dengan amal makrufat yang lain...?" tanya sahabat di sebelah. Dia nampak simpati. Datuk Dr. Johar pasang telinga sahaja.

" Ana nak sedekahkan lima ribu ringgit, malang nasib ana, lima jam ana tunggu di tepi jalan, seorang pun tak mahu terima sedekah ana." keluhnya.

" Susah kita sekarang nie. Orang miskin yang bolot pahala redha, pahala sabar. Mereka sepatutnya bantulah kita, tolonglah terima sedekah kita. Ah.. susahnya jadi orang kaya macam kita nie..! Dah lah nanti di akhirat banyak hisabnya, di dunia nie pulak orang tak mahu terima sedekah kita."

" Oh..!!" Keluh seorang yang sama-sama makan dengan lelaki muda itu tadi. " Kalaulah kita hidup di zaman moyang kita dahulu, kan dapat kita korbankan harta yang banyak nie. Saya pun dapat harta ni melalui warisan daripada bapa, yang diwarisi oleh datuk saya daripada moyangnya. Takpelah... kita tunggu bila kerajaan nak bangunkan projek negara atau nak gunakan duit untuk kemaskinikan kementerian-kementeriannya, saya nak labur habis-habisan. Biar jadi saham akhirat..." kata pemuda itu menutup perbualan. Mereka pun makan dengan perlahan-lahan. Datuk Dr. Johar makin pelik.

" Tambah nasi sepinggan lagi..." pintanya kepada pelayan restoran.

" Demi kesihatan tuan, saya nasihatkan tuan berhentilah sebelum kenyang. Maaf tuan... saya terpaksa mengatakan demikian. Saya pelayan restoran merangkap pegawai perubatan." kata pelayan itu.

" Apa..? Awak pegawai perubatan...? Seorang doktor ke..? Lulusan luar negeri atau dalam negeri..? Awak sepatutnya bertugas di hospital, bukannya di restoran." tanya Datuk Dr. Johar dengan geram.

" Tuan, mana ada hospital sekarang. Yang ada hanya untuk bayi, kanak-kanak, wanita, mubaligh dan mujahid yang cedera ketika berjuang. Tuan, kalau tuan amalkan makan hanya bila lapar sahaja dan berhenti sebelum kenyang, Insya Allah... tuan akan sihat. Kita tak perlu ke hospital."

" Bodoh.. kalau macam tu, macam mana nak rawat pesakit kencing manis macam aku nie..?" leternya perlahan-lahan.

" Apa..? penyakit kencing manis...? Tuan mengidapnya...? Saya ada baca buku perubatan edisi tahun 1990 dulu. Sekarang penyakit itu tidak ada sesiapa yang mengidapnya.."

" Dah.. batalkan sahaja order saya tadi. Banyak pulak cakapnya, boring. Sekarang, saya perlukan hiburan, di mana boleh saya dapati....?" tanyanya.

"Di sana tuan. Melalui butang pada sistem komputer di sebelah sana. Tuan boleh dapat apa sahaja hiburan yang menyegarkan. Tak payah risau pasal bayaran. Ianya percuma."

Datuk Dr. Johar, orang besar negara melangkah hebat ke tempat yang ditunjukkan. Berbagai-bagai butang dengan pelbagai warna berkelip-kelip. Sangat rumit tapi kekeliruan itu dapat disembunyikan. Dia malu kalau-kalau dengan pakaian jenama Piere Cardinnya, dia masih kelihatan kolot. Diberanikan dirinya menekan satu butang berwarna hitam. Di permukaan skrin timbul satu perkataan.. KHAUF... Apa benda nie..? kemudian menyusul bait2 lagu..

Mati itu terlalu sakit,
Alam arzakh yang pasti,
Mizan noktah penyesalan,
Izrael datang tiba-tiba.

Oh... oh... seram sejuk tubuhnya. Apa lirik lagu macam nie..? Biarlah menaruh harapan sikit. Hatiku macam kristal, boleh pecah dengan lagu-lagu macam nie. Protes hati Datuk Dr. Johar. Dia beralih ke butang hijau dan tanpa lengah dia terus menekannya. Tertera di skrin komputer RAJA. Kemudian tersembul lirik lagunya...

Firdausi melambai-lambai
Demi cinta dan rahmatNya
Keindahan jannah yang abadi.

Kepala Datuk Dr. Johar semakin pusing. Semuanya tentang akhirat. Apa nak jadi ni..?

" Tak ada lagu yang hot sikit ke..?" tanya Datuk Dr. Johar kepada seorang pemuda berjubah coklat di sebelahnya.

" Nanti ya pakcik. Saya pilihkan lagu yang paling hot sekarang ni. Top hit muda mudi."

" Ya.. Ya.. Saya sokong..." balas Datuk Dr. Johar.
Telinganya dihalakan kepada sistem suara di dinding restoran. Dia ingin mendengar lagu-lagu kegemaran muda -mudi di daerah asing ini. Ayat-ayat suci al-Quran bergema.

"Eh.. ini suara orang mengaji."

"Nanti dulu pakcik. Selepas ini ada terjemahannya, kemudian baru menyusul lagunya." kata pemuda berjubah coklat itu sambil memejamkan matanya rapat-rapat. Asyik sekali dia.

Kemudian, getaran suara pun bergema....

Cintaku berlabuh di persada rahmatMu,
Mendamba kasih yang tak berpenghujung,
Mengutip sayang di hamparan cinta suci,
Inilah getaran hatiku memburu cinta,
Stanza hati merindu Ilahi....

Datuk Dr. Johar tak tahan lagi. Dia merengus dan pergi ke kaunter bayaran.

"Maaf tuan... ini duit lama. Kalau tuan tak mampu bayar, kami halalknan sahaja" Datuk Dr. Johar makin geram.

" Saya bayar dengar kad kredit sahaja.." dia pun menghulurkan kad kredit warna emasnya.

"Maaf sekali lagi tuan. Kad kredit ni bukan yang boleh kami terima. Kami halalkan sahaja.."

"Tak.. pantang datuk nenek saya minta sedekah. Saya ada harta simpanan, berbungkal-bungkal emas dalam bank. Tak kan saya nak bawa, nanti disambar pencuri.."

"Darul Taqwa tak ada pencuri tuan. Pencuri terakhir telah dipotong tangannya 30 tahun yang lalu ketika minta dihukum di hadapan hakim kerena takutkan seksa neraka."

"Ah... aku tak nak dengar semua tue. Makin gila aku dibuatnya." pekik Datuk Dr. Johar sambil meluru keluar dari restoran.

Di luar, semua pandangan menyakitkan matanya. Mengapa orang kolot nie mentadbir teknologi yang begitu tinggi...??? Pemandu bullet train berserban merah tersenyum padanya. Pilot helikopter dengan tulisan MAKRUFAT AIR TRANSPORT sibuk dengan tugasnya.

Di seberang jalan, tertegak papan iklan dengan tulisan yang jelas "KELUARGA BAHAGIA GEMBIARA DENGAN SUNNAH". Di papan itu terpampang gambar seoarang lelaki dan perempuan berserta anak-anak mereka. Semuanya berserban, berjubah dan berpurdah. Ish... meluatnya...!!!!

Di jalan-jalan raya, suasana meriah dengan senyum dan salam. Baginya, semua itu seolah-olah menyindir dan mengejek. Kenapa jadi begini...??? Kenapa..?? Kenapa...??? Kenapa...??? Mengapa..?? Mengapa...??? Mengapa...?? datuk Dr. Johar tiba-tiba menjerit. Tekanan hebat dalam jiwanya yang terseksa tiba-tiba meletus.

"Datuk... Datuk...!! Bangun Datuk. Ada berita buruk...!!!" Datuk Dr. Johar terjaga. Dia tertidur semasa menunggu keputusan pilihanraya hari itu.

"Kenapa...?? Parti kita kalah...??? Aku kalah...???" tanya Datuk Dr. Johar bertalu-talu.

Tidak Tuk. Rakyat bangun memprotes. Mereka tak mahu pilihanraya, mereka tak mahu demokrasi."

"Habis... mereka mahu apa...??"

"Mereka mahu Islam... Datuk.."

"Islam..." Datuk Dr. Johar terpinga. Digosok-gosok lagi matanya.

ISLAM ITU ADALAH TERTINGGI. TIADA YANG LEBIH TINGGI MELAINKAN ISLAM. ISLAM ITU AGAMA ALLAH. AGAMA ALLAH PENYELAMAT UMMAH. MAKA ISLAM PENYELAMAT UMMAH.

Allahu Akhbar...!!!



Tahniah pada penulis cerpen ini :)
Posting ini telah di edit oleh : mawarputih pada 2003-06-15 11:23

SUMBER


Satu Nasihat dan Maklumat Penting Untuk Wanita Sahaja

Assalamu'alaikum

PERHATIAN ! satu nasihat untuk perempuan sahaja . Jangan approve akaun Facebook bernama Aida Arissa Bukhari .




Aku search kat Facebook tadi , ni dia .


Dia dikenali sebagai Tauke Chun . Dia di dakwa mencuri gambar-gambar perempuan di facebook sebelum masukkan ke dalam blog ape cer .



Aku serach kat google tadi . Tapi bila bila klik , keluar Database Error .
(Dah kena remove kot, haha)


Dia buat cerita Seks Melayu untuk jatuhkan maruah perempuan . Hati-hati , dia suka mencuri gambar cun , bertudung , seksi dan lesbian , bogel dan masukkan dalam blog dia . Kalau anda sedar gambar anda ada di dalam blog dia , anda kena buat report polis sebelum pergi aduan kepada Cybersecurity Malaysia . Sila sebar kan kepada teman-teman , serta adik beradik , saudara mara , keluarga tersayang .


Penyokong Maut Ketika Perlawanan Bola

Assalamu'alaikum

Semalam kita semua duk sibuk tengok perlawanan akhir bola sepak antara Malaysia dan tuan rumah iaitu Indonesia . Aku dengar macam2 cerita sebelum perlawanan akhir ni berlangsung , rakyat Indonesia tak hormat lagu Negaraku lah , ada lagi lah . Aku tak tahu apa2 sebab aku tak tengok pun perlawanan yang sebelum ni . Masa tu aku duk sibuk ngan final exam aku . Dah lama tak tengok bola kot , hee . Last aku tengok ... aku pun dah lupa . Yang pasti Malaysia lawan Vietnam kot .

Bola ni bagi aku memang bawa pengaruh besar dalam kehidupan manusia akhir zaman ni . Aku rasa kalah Facebook tak silap . Sebab pakcik2 kat rumah yang tak dak FB tu pun peminat bolasepak . Aku tak kisah kalau kita sokong dengan rileks nya kejayaan negara Malaysia kita . Tapi yang agak kecewa dengan mereka yang terlampau taksub dengan bola sepak . Sampai disebabkan bola kita saudara seislam Malaysia dan Indonesia berbalah . Janganlah kita semua letakkan akal kita yang Allah angkat sebagai istimewa ini cetek seceteknya .

Ye, memang ada rakyat Indonesia yang tidak menghormati negara kita hanya disebabkan bola sepak . Lihatlah manusia di akhir zaman . Mereka lupa bahawa bola sepak itu tidak langsung memberi apa2 manfaat pada diri mereka . Kalau yang dapat habuan pun pemain2 nya , kan2? . Semalam sambil tengah usha perlawanan bola kat TV , adik aku yang on9 FB tunjukkan status FB friends dia . Owh , wahai rakyat Malaysia be profesional lah tak payah nak pom pam pom pam hina sana hina sini . Ejek sana ejek sini . Tenang je sepatutnya, kalau korang nak cakap rakyat Indonesia tak hormat means korang pun sama lah . Control lah diri masing2 , bola tu hanya sukan . Jangan disebabkan bola kita umat Islam berpecah belah , kita rakyat Malaysia dan Indonesia berbalah . Jangan ok semua . Semua dah besar kan ? =)


Terpaksa di tutup muka mereka . Hormat .

Ok . Tadi ngah on9 tiba2 aku terbaca 1 post ni . Masya Allah terkejutlah aku kenapa hanya sebab bola berlakunya kematian . Cuba letakkan diri korang kat situasi tu . Korang fikirlah sendiri k . Yup , memang itu dah takdir Allah . Sanggup duduk himpit menghimpit , terpijak dan dipijak dan macam2 lagi lah hanya kerana nak tengok bola . Ramai sangat bersemangat bila tengok bola . Hee. Kan best kalau bilangan besar macam tu beramai-ramai berjemaah terutama kaum Adam . Musuh Islam tengok pun gentar , tapi tu lah sangat susah nak nampak lah orang berjemaah seramai orang yang tengok bola tu . Semalam kalau korang yang tak tahu , ketahui lah ada 2 rakyat Indonesia a.k.a penyokong negara tu maut disebabkan kena himpit , kena pijak dan kena tolak . Masya Allah .

Indonesia kena ketatkan lagi keselamatan semasa perlawanan bola sepak dilangsungkan . Diharapkan perkara macam ni tak berulang lagi . Amin . Em , rakyat Malaysia jangan terlampau emo disebabkan rakyat Indonesia yang ramai tidak menghormati negara kita . Sebaliknya , tunjuklah contoh yang terbaik pada mereka . Macam apa yang Nabi Muhammad SAW ajar pada kita balaslah kebaikan pada manusia yang pernah lakukan kejahatan atau keburukan pada kita . InsyaAllah , mereka akan sedar . Mereka memang layak rasa sedih dan kecewa kerana mereka adalah tuan rumah kali ini , kita bayangkan jelah jika kita di tempat mereka . Pasti rasa malu dan sedih . Apa2 pun Indonesia tetap mendahului pingat emas terbanyak . So tenang je ok rakyat Indonesia .

Takziah di ucapkan pada keluarga 2 orang yang maut semalam . Tak dapat diketahui agama mereka , apa2 pun moga Allah berikan yang terbaik pada mereka yang maut . Ok semua peminat bola sepak , tenang2 je k . Update status pasal bola pun tenang je ok n balas komen pasal bola pun ayat bagus2 k . Jaga nama baik Malaysia . Tahniah kepada skuad bola sepak negara kita semalam . Moga kalian terus maju . Ok daa . Wassalam .


Wahidah Md Esa

18 November 2011

Apa Bezanya ?


Apa beza:

 1. Mereka yang sengaja mengambil gambar mendedahkan aurat dan poskan gambar mendedah aurat di laman sosial.

 2. Mereka yang sengaja mengambil gambar lucah sendiri dan gambar itu diposkan oleh individu yang tak bertanggungjawab ke laman sosial.

 3. Mereka yang share/like gambar mendedahkan aurat atau gambar lucah tersebut.



Jika tiada beza, oleh itu bacalah hadith ini wahai sahabat2 dan beritahulah masyarakat sekelilingmu..

 Rasulullah s.a.w bersabda: Wahai anakku Fatimah! Adapun perempuan-perempuan yang akan digantung rambutnya hingga mendidih otaknya dalam neraka adalah mereka itu di dunia tidak mahu menutup rambutnya daripada dilihat oleh lelaki yang bukan mahramnya. (H.R. Bukhari dan Muslim)

 Rasulullah s.a.w bersabda: Sesiapa yang mempelopori sesuatu yang buruk, maka ke atasnya dosa dan dosa setiap orang yang membuatnya tanpa sedikit kurang pun dosanya. (H.R. Ahmad)

 Rasulullah s.a.w bersabda: Semua umatku akan masuk syurga kecuali yang enggan. Para sahabat bertanya: Wahai Rasulullah, siapakah orang yang enggan? Baginda menjawab: Barangsiapa yang taat kepadaku dia masuk syurga dan barangsiapa yang melanggar perintahku dia telah enggan. (H.R. Bukhari)


Credit - syahirul.com

15 November 2011

12 Barisan Manusia Menuju Ke Akhirat



Barisan pertama:
 Di iringi dari kubur dlm keadaan tidak bertangan & berkaki . keadaan ini dijelaskan melalui seruan Allah S.W.T :

 "Mereka orang2 yg menyakiti hati jiran sewaktu hidup mereka. Mereka yg sombong & tidak berbuat kebaikan kepada jiran tetangga akan mendapat kehinaan didunia maupun di akhirat".

 Firman Allah 'Aku akan memalingkan hati orang yg sombong serta takbur di muka bumi ini dengan tiada alasan yg benar dari (memahami) ayat2 Ku(yg menunjukkan kekuasaanKu),itulah balasan & tempat kembali mereka adalah neraka".

 Barisan ke-2:

 Di iringi dari kubur dlm bentuk babi hutan datang seruan Allah S.W.T.

 "mereka orang yg meringan2kan solat sewaktu hidup,sesungguhnya orang yg memelihara solat 5 waktu akan dihindari dari siksa kubur sebaliknya, mereka yg mengabaikan maka waktu dia mati, Mayatnya akan dihimpit oleh liang lahat sehingga berselisih tulang rusuk."

 Rasulullah S.A.W. bersabda "sesungguhnya seorang hamba apabila dia berdiri untuk bersolat,maka di letakkan semua dosanya di atas kepala & kedua2 bahunya, maka setiap kali dia rukuk atau sujud, berjatuhanlah dosa2 itu.

 Barisan ke-3:

 Di iringi dari kubur dgn bentuk keldai & perut penuh ular serta kala jengking

 "mereka adalah orang yg enggan membayar zakat ketika hidupnya walaupun pada ketika itu mereka tergolong dlm orang yg berkemampuan.

 Inilah balasannya & tempat kembali mereka adalah neraka.

 Barisan ke-4:

 Diiringi dari kubur dlm keadaan darah memancut keluar dari mulut

 "Mereka adalah antara orang yg suka berdusta ketika berjual beli. Berniagalah dengan jujur serta amanah agar hasil yg diperoleh datang dari sumber yg halal.

 Barisan ke-5:

 Diiringi dari kubur dalam keadaan berbau busuk seperti bangkai ketika itu Allah menurunkan angin sehingga bau busuk itu menganggu ketenteraman padang mahsyar

 "Mereka ini adalah orang yang menyembunyikan perlakuan derhaka, takut diketahui oleh manusia tetapi tidak pula takut kepada Allah. inilah balasannya & tempat mereka juga adalah neraka.

 Barisan ke-6:

 Diiringi dari kubur dengan keadaan kepala terputus dari badan mereka adalah orang yg dahulunya menjadi saksi palsu.

 Barisan ke-7:

 Diiringi dari kubur tanpa lidah tetapi mengalir darah & nanah dari mulut mereka. Mereka ini adalah orang yg enggan memberi kesaksian kebenaran.

 Barisan ke-8:

 Diiringi dari kubur dlm keadaan terbalik,kepala kebawah & kaki ke atas. Mereka adalah orang yg melakukan zina.

 Tempat mereka juga adalah di neraka. Sabda Rasulullah "tiada bersunyi2an antara seorang lelaki & wanita,melainkan wujudnya syaitan sebagai orang ketiga antara mereka".

 Barisan ke-9:

 Diiringi dari kubur dengan wajah hitam & bermata biru, sementara dlm diri mereka penuh dengan api gemuruh mereka adalah orang yg makan harta anak yatim dengan cara yang tidak sepatutnya.

 Barisan ke-10:

 Diiringi dari kubur dlm keadaan tubuh berpenyakit sopak & dipenuhi kusta. Mereka ini adalah orang yg derhaka kepada ibu bapa sewaktu hidupnya.

 Barisan ke-11:

 Diiringi dari kubur dlm keadaan buta,gigi panjang seperti tanduk lembu jantan,bibir terjuih hingga ke dada & lidah terjulur hingga ke perut serta keluar pelbagai kotoran yg menjijikkan.

 Mereka ini adalah orang yg minum arak sewaktu hidupnya.

 Barisan ke-12:

 Diiringi dari kubur dengan wajah bersinar2 seperti bulan purnama. mereka melalui titian Siratulmustakim seperti kilat.

 Datang suara dari sisi Allah S.W.T. yang memaklumkan "mereka semasa hidupnya adalah orang yg beramal salih & melakukan kebaikan.

 Mereka juga menjauhi perbuatan derhaka, memelihara solat lima waktu & meninggalkan dunia dalam keadaan bertaubat.

 Inilah balasan mereka & tempat kembali mereka adalah syurga, beroleh keampunan, kasih sayang & keredhaan Allah S.W.T"



Jom Check Siapa Curi Line WiFi Kita



Assalamu'alaikum

Sekadar perkongsian , klik di sini http://www.nirsoft.net/utils/wireless_network_watcher.html dan cari perkataan Download Wireless Network Watcher with full install/uninstall support (wnetwatcher_setup.exe) untuk download software ni . Berfungsi untuk detect siapa yang memakai line WiFi kita . Ok selamat mencuba . Haha , aku gembira n syukur jumpa benda ni . Tak sabar nak usha siapa yang selalu lembapkan internet aku dan menghabiskan limit broadband aku . Ish3 . Ok daa . Wassalam .


Wahidah Md Esa

14 November 2011

Pesanan Ustaz Azhar Idrus Pada Semua Facebookers


Jadikan Facebook ruang berdakwah bukan ruang melepaskan amarah .
Wassalam .

6 Cara Mudah Membuat Pahala Di Facebook


Beberapa amalan MUDAH dan MAMPU dibuat oleh sesiapa sahaja untuk menjana kebaikan dan pahala melalui Facebook adalah seperti berikut:

1. UPDATE STATUS anda dengan pengisian yang bermanfaat. Contohnya, menulis di status anda beberapa potong maksud ayat al-Quran, hadith, kata-kata salaf, yang anda rasakan ia akan memberi kesan kepada orang yang membacanya. Jika anda mempunyai 1000 friends, andaikata hanya 10% yang membacanya, ada sudah dikira menyebarkan kebaikan kepada 100 orang dengan cara yang cukup mudah. Jika daripada 100 orang yang membacanya, hanya 10% yang terkesan dan mengamalkan kandungan status anda, anda sudah dikira menjadi PENYEBAB kebaikan kepada 10 orang, dengan cara yang tidak disangka-sangka.

TAPI AWAS, jangan terlalu boros dalam membuat pengisian, nanti friends anda akan boring membaca status anda, kerana sudah menjadi tabiat manusia cepat boring dan jemu dengan perkara yang berterusan dan sekata. Pilihlah pengisian yang betul-betul berkualiti dan berkesan. Dan variasikan ia samada dengan tulisan, gambar, video, dan lain-lain.

2. Jika anda terbaca status orang lain yang sangat bermanfaat dan boleh memberi kesan kepada orang lain, apa salahnya anda SEBARKAN STATUS tersebut. Gunakan kemudahan SHARE untuk tujuan perkongsian, atau COPY PASTE sahaja apa yang anda ingin kongsikan dengan friends anda. Lebih-lebih lagi, bagi pemegang akaun Facebook yang mempunyai list friends yang ramai, boleh membantu menyebarkan kebaikan yang ada pada status seseorang yang mempunyai bilangan friends yang ciput. Mudah-mudahan termasuk dalam bekerjasama dalam dakwah.

3. Anda yang mempunyai maklumat tentang program-program ilmu (yang real punya), bolehlah MENGIKHLANKAN PROGRAM tersebut di laman Facebook masing-masing dengan memberikan tajuk, nama penceramah, dan jadual pengajian. Manalah tahu, ada kalangan friends kita yang tinggal berhampiran dengan lokasi dan mempunyai kelapangan, boleh mengambil faedah dari majlis-majlis yang berkat.

4. Atas semangat silaturrahim dan atas kesedaran betapa besarnya kewajipan mengeratkan silaturrahim, alangkah baiknya jika SETIAP KELUARGA MEMPUNYAI GROUP tersendiri yang boleh menghimpunkan segala suku-sakatnya. Dalam group seperti ini, banyak kebaikan dapat dibuat, contohnya bertanya khabar antara ahli keluarga, mengupdate berita-berita keluarga, menyelesaikan permasalahan ahli keluarga secara tertutup dan macam-macam. Walaupun perkara kecil, namun siapa sangka dengan semangat silaturrahim, Allah Taala akan memberkati hidup seseorang.

5. Jika anda mempunyai KOMEN BERNAS dan bernilai terhadap sesuatu kandungan status orang lain, lakukanlah dengan penuh ADAB DAN SOPAN seolah-olah anda sedang bercakap dengannya. Mungkin anda yang berpengetahuan tinggi boleh membuat penambahan maklumat, pembetulan kesilapan, pencerahan terhadap kekeliruan, dan lain-lain. Malahan, mungkin komen-komen untuk tujuan tersebut boleh sampai ke tahap fardhu kifayah jika di sana terdapat keperluan mendesak dari sudut Syarak, dan tiada yang boleh melakukannya kecuali anda.

6. Jika mereka yang mempunyai kemusykilan agama, boleh juga menggunakaan laman Facebook sebagai TEMPAT PERBINCANGAN. Tulislah soalan anda, dan tag kan ustaz-ustaz Facebook yang dipercayai dan mempunyai masa untuk melayan soalan anda. Mudah-mudahan, ini sebagai satu cara melaksanakan arahan Tuhan supaya bertanya kepada ahli ilmu dalam perkara-perkara yang tidak diketahui.

Semoga dengan melakukan perkara-perkara kecil di atas ketika melayari Facebook, akan ada insan-insan yang beroleh kebaikan dari dakwah kita, akan ada pahala-pahala tercatat di buku amalan baik kita, akan ada dosa-dosa dihapuskan dari buku amalan jahat kita. Mudah-mudahan Facebook yang dicipta oleh seorang bukan Muslim menjadi satu sebab kebaikan kepada seseorang Muslim.


Sumber - http://www.facebook.com/photo.php?fbid=195558050524888&set=a.165751853505508.43755.100002120824907&type=1&ref=nf


13 November 2011

Gangguan VS Mesin Air Tin

Tengah syok-syok belek buku programming sambil tunggu bas pagi tadi ada la pula sesuatu yang aneh berlaku . Macam biasa kalau paper aku pagi , aku akan turun dalam pukul 7.30 pagi . Turun je tangga hostel aku usha dulu tempat duduk yang mengadap TV ramai tak manusia , ok ramai kat situ . Untuk pengetahuan , jenis aku tak boleh tengok ramai manusia nanti susah nk study hee . Aku pun pergi lah port aku macam biasa meja depan kafe . Paling depan sekali sebab cepat kalau nak menuju ke arah bas kalau dah sampai (sebenarnya senang nak jalan laju2 dapatkan tempat duduk bila dah naik bas, hee) . Aku sorang je yang duduk depan kafe tu, budak hari ni tak ramai macam hari sebelum ni . Biasanya bangku depan kafe ni pun akan penuh juga .

Ok teruskan kisah . Tak lama lepas tu membe aku mai , dia junior aku sebenarnya dia ambil paper Kalkulus I pagi hari ni . Sama kos , kenal pun sebab dia membe ngan kawan baik aku . Kawan baik aku masuk lambat 1 sem dari aku . Dia junior , hee . Tegur-tegur pum pam pum pam , aku pun iyakan apa yang betul n tidakkan apa yang salah then senyap . Tiba-tiba rasa nak mengadap bilik study sebab nak menghafal . Ettttt... tiba-tiba dengar bunyi masukkan duit kertas dalam mesin air tin berbunyi . Ok aku sangat excited sebab macam nak beli tapi dalam masa yang sama aku hairan . Ait bukan ke malam semalam lepas beli makanan bungkus aku usha mesin tin tu tak hidup pun lampu tmpt nak masukkan duit kertas tu . Ait ait , toleh toleh je tak dak siapa . Lagi ait la aku . Napa tak dak manusia ni , ada la nape tak dak ni . Nak sedapkan hati aku set dalam otak maybe budak tu dah lari cepat-cepat kot . Tapi kejap sangat . Aku toleh laju kot, tak sampai 3 saat .

Laa ni pagi-pagi pun 'benda' tu nak mengusik ke? . Tiba-tiba membe tegur , dengar tak mesin tu berbunyi . Hee dengan tersenyum jawablah dengar je . Dia pun sama macam aku , dalam fikiran fikir  mesin tin tu  tak berfungsi sebab kalau air dalam mesin dah habis automatik duit kertas tak leh dimasukkan . Lampu akan terpadam . Membe dengan selamba kata ada kot orang nak beli kalau tak manusia benda tu , dorang pun nak minum air tin (hee) . Aku menambah , ha'ah kan entah bunyi tu dari alam dorang , dorang pun ada juga benda mesin-mesin ni . Canggih gak macam kita , hee . Tak pelah biarlah dorang . Tapi aku nak juga sedapkan hati aku kata bunyi burung kot , tapi bunyi burung yang ak dengar tu lain pula rentaknya . Dah lah aku paling hampir ngan mesin tu , bila fikir balik malas lah pula nak kisah .  Teruskan jela membaca , biar jela . Tak lama lepas tu 2 orang budak mai , hee lega .

Nak final ni biasalah benda tu suka mengusik juga . Nasiblah ingatan ilmu programming ni tak terbang macam tu je walaupun alami kejadian tu tadi . Semua tu pengalaman dan tak de masalah selagi benda tu tak melampau batas , walaupun sebenarnya ada juga banyak kali melampau juga . Allah tu Maha Menguji , moga iman ni kuat hadapi . Kalau tak kuat tak tahu lah nak cakap apa sebab kena usik bunyi-bunyi je selalu . Minta simpang lah jumpa-jumpa depan mata ni . Amin . Dah 4 semester dah aku belajar dan tinggal kat asrama aku ni alhamdulillah setakat ni terkawal . Ada banyak juga dengar cerita-cerita yang menakutkan tapi itu cerita mereka semua , tak tahu lah kesahihannya dan yang benar tu harap mereka kuat hadapinya .

Syukur sepanjang exam ni waktu tidur tidak diganggu macam hari biasa . Alhamdulillah juga selesai dah 6 paper final exam semester 4 aku ni , esok paper terakhir Mekanik Bahan dan Struktur . Harap boleh buat dan penyelaras bagi soalan yang dikhaskan untuk pelajar diploma macam kami bukan pelajar ijazah sekian , hee . Usaha lebih dapat lebih - pepatah Arab . Wassalam .




Wahidah Md Esa



12 November 2011

Memang Minat Aku



Hobi aku kadang-kadang suka merepek buat sajak . Kalau aku tengah sedih atau nak luahkan sesuatu biasanya aku akan catat diari n buat sajak . Dulu pakai buku kecil tapi sekarang moden aku pakai laptop je kalau nak luahkan apa-apa . Jenis aku kalau ayat kat blog memang agak skema ayat , tapi takde hal ni cara aku dan inilah diri aku .

Dalam blog ni, post yang banyak aku buat sendiri ada pada label Cerita Diri Ini . Hopefully apa yang aku tulis kat blog ni kalau yang baik tu ambil lah sebagai manfaat masa depan . Kalau tidak tu buat tak tahu jela sebab aku buat blog ni hanya tujuan untuk kongsi sesuatu bermanfaat pada orang lain InsyaAllah .

Selamat menghayati sajak-sajak tersebut . Jumpa post akan datang .


Wahidah Md Esa



10 November 2011

Amaran Dari Pihak Polis : Berhati2 Pada Kertas Yang Melekat Pada Cermin Belakang Kenderaan Anda

Gambar hiasan


CARA TERBARU UNTUK MENCURI KERETA ( INI BUKAN GURAUAN ) Sedarlah semua ! Tolong sebar-sebarkan . Kita berjalan menghampiri tempat parking , membuka kereta dan masuk ke dalamnya . Kita start engine kereta dan bersedia untuk berundur .

Bila kita melihat cermin belakang untuk melihat kawasan belakang , kita dapati ada kertas yang melekat ditengah-tengah cermin belakang menghalang pandangan kita . Jadi kita parking balik kereta , buka pintu dan keluar untuk menanggalkan kertas (atau apa jua benda) yang menghalang penglihatan kita tadi .

Bila anda sampai di bahagian belakang kereta , pada masa itulah pencuri itu akan keluar dari tempat sembunyinya , masuk ke dalam kereta dan memecut pergi . Dia mungkin akan merempuh anda dengan laju semasa mereka melarikan kereta anda .

Perasan tak kaum hawa ? Saya pasti beg duit kita masih di dalam kereta . Jadi sekarang pencuri memperolehi kereta kita , alamat rumah kita , duit kita , dan kunci-kunci kita . Rumah kita dan ke semua identiti kita telah diperolehi !


BERHATI-HATI DENGAN CARA BARU YANG DIGUNAKAN

Jika kita melihat ada kertas melekat pada cermin belakang kita , teruskan memandu . Tanggalkan kertas itu kemudian . Dan bersyukur kerana anda membaca email ini .

Saya harap anda akan hantar email ini kepada kawan-kawan dan keluarga , terutama wanita . Kesemua maklumat peribadi dan pengenalan diri yang berada di beg tangan anda sudah tentu tidak mahu jatuh ke tangan orang lain .

Credit : Mohd Rasull