28 July 2011

Apa Yang Jadi Pada Akaun Facebook Kita, Selepas Kita Mati?

FACEBOOK

KOLEKSI GAMBAR CUTE BOYS DAN GIRLS DI FACEBOOK

Mari kita renung-renungkan bersama..

Jika satu hari nanti kita mati..

Akaun facebook ini hanya kita yang tahu password hanya kita yang boleh access..dan..

Selepas kita mati..Apa yang jadi pada akaun FB kita?

Mungkin ada yang akan ucapkan takziah mungkin ada yang selalu menjenguk bagi mengubat rindu..

Tetapi..

Sedarkah kita gambar-gambar kita akan terus membuatkan kita terseksa di alam kubur?..

Gambar-gambar yang tidak ditutupi aurat dengan sempurna macam mana nanti?

Lelaki ajnabi terus-terusan tengok..

Dalam masa yang sama, tiada siapa yang boleh deletekan gambar kita..

Walau sudah bertahun-tahun kita mati, gambar itu terus ada..

Macam mana? Pernah terfikir tidak?

Tudung singkat yang dipakai itu, akan selamatkan kita dalam kubur nanti?

Suatu hari nanti kita akan pergi buat selama-lamanya..

Selama-lamanya..

(Ambil dari video ni http://www.facebook.com/video/video.php?v=1442784326157&comments)

Bismillah..

                Salam Ukhwah untuk semua pembaca. Tadi aku buka satu group kat Facebook Wahidah HaWa aku tiba-tiba terpandang satu post ni. Aku baca baik-baik, apa yang post tu sampaikan sama juga macam pemikiran aku fikirkan setiap kali aku tengok gambar-gambar wanita di profile picture mahupun di album semua wanita yang pernah aku tengok Facebook nya. Terkadang nak juga wat satu artikel atau something yang boleh mengingatkan akan keburukan perkara tu termasuklah perkara-perkara lain tapi aku tak mampu. Alhamdulillah ada juga akhirnya hamba Allah yang berjaya wat video yang mengandungi kata-kata untuk menyedarkan mereka yang terbabit dalam hal tu.

Sebagai seorang wanita aku faham hati dan perasaan kaum aku sendiri. Tetapi sebaiknya tak perlulah aku beritahu kat sini. Apa yang penting usahalah ubah diri kita ke arah kebaikan. Apa yang Allah iaitu Pencipta kita tetapkan means hukum hakam haram halal segalanya adalah yang terbaik untuk kita. Anda perlu fikir dalam-dalam akan kebaikan yang akan anda dapat jika anda mengikut perintah Allah SWT. Dan hakikatnya jika kita enggan mengikut perintah yang Dia tetapkan sebaliknya hidup kita asyik dalam kegelisahan dan tiada apa yang membahagiakan. Tanyalah pada diri anda masing-masing.

Seperti setiap perkataan yang disampaikan dalam video tersebut adalah tentang bagaimanakah nasib kita di alam selepas kematian jika kita terus-terusan tidak mendeletekan gambar-gambar yang telah kita letakkan atas niat-niat tertentu di dalam akaun laman sosial seperti Facebook. Aku pasti ramai yang sudah mengetahui apa hukum atau akibat dari perlakuan kita meletakkan gambar kita di laman sosial seperti Facebook tetapi apakan daya syaitan sentiasa berusaha mengkaburkan kita untuk memastikan rancangan tipu daya itu berjaya. Kaum hawa dijadikan dan ditetapkan oleh Allah indah di mata kaum adam, kita tidak boleh melawan ketetapan yang Allah tetapkan. Maka, sebagai kaum hawa usahalah sedaya upaya elakkan diri kita jadi bahan dosa kaum adam dan kita memang wajib menjaga diri kita kerana dosa yang mereka dapat dengan memandang diri kita penuh nafsu (dituju untuk yang berpakaian atau gaya yang menaikkan nafsu) berbalik pada kita iaitu berganda dari dosa mereka. Wanita itu indah sangat-sangat di mata lelaki bila mana mereka nampak kecantikan kita pun boleh membangkitkan nafsu mereka. Inilah hakikat yang perlu kita terima, maka fikirlah apa yang perlu dilakukan untuk mengelakkan perkaraitu terjadi. Dan bayangkan atau fikirkan berapa banyak dosa yang kita kumpul atas tindakan kita meletakkan gambar-gambar anda.

Wahai kaum hawa, tanyalah diri anda adakah anda benar-benar ingin diri anda ditatapi kerap sekali oleh kaum adam yang bukan suami kita iaitu insan yang kita cinta? Adakah anda ikhlas mencintai insan yang anda cinta. Bagi aku kecantikan yang Allah kurniakan pada aku sebagai kaum hawa biarlah hanya seorang lelaki yang aku cintai melihatnya. Bagi korang yang lain tanyalah diri masing-masing. Jujur kadang-kadang ada kawan yang dikenali mahupun tidak dikenali  di facebook bertanya kenapa aku tak letakkan gambar kat Facebook? Senang je jawapan aku, diri aku biarlah berhak je yang melihat means bakal suami a.k.a suami aku (ting ting ting). Haa Facebook aku Wahidah HaWa aku ada letak gambar tapi friends aku je boleh tengok (buat kat settings), friends aku kat Facebook tu semua kaum hawa. So, kawan aku yang nak tengok muka aku bolehlah buka album aku tu eh. Terutama kawan-kawan yang sekian lama tidak  berjumpa tu (aku tahu korang rindu kat aku, haha).

Satu perkara aku nak kongsikan lagi, berhati-hatilah juga sebelum anda ingin meletak gambar anda. Kerana, takut-takut ada peminat setia atau fanatik anda copy and paste gambar anda untuk disimpan bagi tujuan tertentu. Fikiran aku berfikir macam ni, bayangkan jika ada yang kejam lagi zalim menggunakan foto anda bagi tujuan untuk mensihirkan (dan seumpamanya) dan fikirlah sendiri. Perkara ini pernah berlaku dan tak mustahil boleh terjadi. Sebelum terlambat lakukan lah tindakan yang sepatutnya.

Apa-apa pun korang fikirlah baik-baik eh, tak kesian ke pada diri kita setiap kali ada lelaki yang bukan mahram kita meratapi kecantikan pada diri kita setiap hari. Dan kasihanilah suami, bapa, abang, dan adik lelaki yang bakal disoal di akhirat kelak di atas tindakan kita itu kerana merekalah yang akan dipertanggungjawabkan atas perkara itu. Dan kaum Adam tak kisah anda susah menjadi suami, ayah, abang atau adik lelaki pada seorang kaum hawa anda berhak menegur dan menjaga tindakan mereka kerana anda memang tercipta oleh Allah SWT sebagai pemimpin kaum mereka. Kaum adam juga diharap memberi kerjasama ye jangan lagi duk menghukum, sebaiknya anda nasihat atau tegur dengan sebaiknya. Tegur dan nasihat juga biarlah anda dan yang dinasihat sahaja yang mengetahui situasi itu means kalau nak nasihat janganlah di khalayak ramai kerana ia boleh menjatuhkan maruah atau mengakibatkan yang dinasihati malu. Korang inbox ke, sms ke.

Ok, apa yang penting kita sebagai hamba Allah mesti ikut perintah yang Dia tetapkan. Tujuan utama Allah ciptakan kita juga adalah untuk abdikan diri kita dan beribadah pada Dia sendiri yang menciptakan kita. Dunia hakikatnya adalah sementara, di sana iaitu akhirat (Syurga atau Neraka) adalah selama-lamanya. Semoga hari mendatang hidup kita dapat berubah ke arah kebaikan dan mendapat redha dari Allah SWT yang akan membawa diri kita pada kebahagiaan hakiki. Amin. Aku nasihatkan diri aku juga. Jumpa lagi di post akan datang InsyaAllah. Moga Allah memberi kebaikan atas post-post kita semua yang bertujuan untuk kebaikan bersama. Amin.

Wassalam.


No comments:

Post a Comment

Macih sudi komen ^^