01 September 2011

Beraya Di Kampung Halamanku

Bismillah.

Assalamu'alaikum dan Selamat Hari Raya semua pembaca, moga bahagia hendaknya. Alhamdulillah raya tahun ni bahagia macam sebelum2 ni tetapi agak lain sikit dari tahun2 sebelum ni. Rumah kampung dah jadi rumah batu sebab sebulan sebelum raya keluarga kami di kampung di uji. Rumah kampung kami terbakar, licin dijilat api kerana berlaku litar pintas, walau apa pun alhamdulillah semua insan2 tersayang dalam rumah tu selamat. Aku percaya di sebalik semua tu ada hikmah yang Allah tetapkan. Hanya Dia berkuasa membuka minda kami untuk memikirkan apa hikmah di sebalik kejadian itu. 

Sudah tentu yang paling sedih nenek saya sendiri, sedih hati bila dengar nenek berkata lebih kurang macam ni 'Ada 1 pasang pakaian nenek je dapat diselamatkan boleh wat kenangan', sampai macam ni sekali. Usia nenek saya dah menjangkau 70-an, tak pasti berapa umur nenek saya (lupa nak tanya, hihi) di rumah tu lah penuh kenangan dengan arwah atuk saya dan juga di rumah itu lah nenek dan arwah atuk membesarkan 12 orang anak2 mereka termasuk my abah. Kalau saya ada di tempat nenek saya juga akan sedih. Ingat lagi masa dah masuk area kampung nenek saya, tertanya dan berdebar2 nak tengok rumah baru kampung kami. Yelah, saya yang dah hampir berumur 20 tahun ni tiap tahun balik kampung tiba2 tengok rumah dah berubah. Allah sahaja yang mengetahui. Alhamdulillah rumah baru banyak juga kelebihan walaupun belum lengkap 100% di dalam dan di luarnya. Ruang tamu yang luas, ruang anjung yang luas, dapur yang luas, luas3. Alhamdulillah.

Sekarang kami sekeluarga kalau makan lebih sempoi, makan kat anjung rumah. Memang best sangat, angin tiup juga pemandangan kehijauan yang menyejukkan mata. Haa baru teringat, saya ada terbaca paper tarikh 30 dan 31 Ogos Ya Allah banyak juga berita pasal rumah terbakar, ada yang sehari sebelum raya, ada yang hari raya pertama. Ya Allah, bila fikir balik syukur kejadian kebakaran tu tidak berlaku seperti mereka. Lagipun abah juga kata, rumah kampung kami tidak kukuh dah almaklum lah rumah kayu. Rumah pun dah berabad2 dah, cucu cicit kalau balik raya berlari sana berlari sini, melompat sana melompat sini. Mahu roboh juga rumah kayu tu. Apa2 pun aku tetap rindu rumah lama, dan hanya gambar2 menjadi pengubat rindu kami sekeluarga. Kalau pembaca2 nak tengok gambar2 kampung ku yang lama, boleh klik kat Label 'Wahidah Picture Collection' tajuk post 'In Memory - My Village'. Komen2 lah sahabat2 semua kalau rajin :) (hee) . 

Saya balik kampung petang sehari sebelum raya masa tu, semalam balik Shah Alam. Kampung ku di Batu Pahat saya harap dapat jejak lagi di masa akan datanga. Bila dah bergelar pelajar IPT sangat susah nak balik kampung, cuti sem pun sekejap. Cuti sem kena kerja tak berkesempatan nak pulang ke kampung, hanya Hari Raya ruang dan waktu yang bebas nak lepaskan rindu kat kampung. Dan juga berganda2 rindu dilepaskan kerana dapat jumpa semua saudara mara yang disayangi. Semua berkumpul, kepada saudara mara ku mohon maaf andai ada terkurang pada diri ini dan keluarga kami. Moga Allah melindungi keluarga kita dan merahmati kita semua juga pada umat2 Islam. Amin Ya Rabbal'alamin. Raya tahun ni saya bahagia juga sebab saya dapat pergi ke kubur melawat tempat terakhir di mana saya nampak jasad atuk kesayangan saya. Bahagia kerana kami terbau bau-bauan wangi di pusara arwah atuk saya sepanjang bacaan surah2 dibacakan oleh abah. Wallahu'alam, yang pasti saya bahagia. Moga atuk bahagia di samping Allah SWT. Tunggu kami di sana atuk, wahidah rindu atuk. Ingat saat2 bergurau dengan atuk, mungkin Allah sangat merindui atuk sebab tu Dia ambil atuk balik. Dia berhak atas segala2nya. Mudah2han kami juga seperti atuk, pergi dalam keadaan yang suci dan wajah yang berseri2. Amin.

Raya setahun sekali, diharapkan tahun hadapan dipertemukan lagi dengan Ramadhan dan Syawal. Kedua2 bulan ini benar2 membuat hati ini gembira dan sebak dalam kesyukuran. Permudahkan jalan urusan hidup kami Ya Ilahi dan perkenankan permintaan kami yang lemah ini Ya Rabbi. Amin Ya Rabbal'alamin. Wassalam.


Wahidah Md Esa

Raya 2008 di kampung halaman (rumah kampung dalam kenangan)



No comments:

Post a Comment

Macih sudi komen ^^