24 October 2011

Bukan Semua Gambar Perlu Kita Upload/ Like / Share/ Komen


Assalamualaikum . Ok ini pesanan , nasihat , dan peringatan keras kepada semua blogger , pengguna facebook , laman2 sosial , dan semua pengguna internet .




Sebenarnya , dah lama aku perhatikan kita kini semakin leka dengan duniawi dan dunia laman sosial terutamanya facebook . Boleh dikatakan sebahagian besar daripada penduduk bumi ada facebook lah kan . Heh . Tapi , kita sepatutnya ingat bukan semua gambar yang kita suka perlu kita like atau share di facebook .

Sebenarnya kita dalam keadaan sedar ataupun tidak kita sering melakukan dosa free . Malah kadangkala ianya berpanjangan . Apalah salah kiranya kita menggantikan semua itu kepada pahala . Tambahan pula pahala yang berpanjangan . Sedarlah , dunia internet terutamanya blog , facebook , semua laman sosial tiada hari cuti operasi nya .

Memanglah dosa dan pahala itu urusan Allah , tapi kita dikurniakan akal fikiran dan dapat membezakan yang mana baik dan yang mana buruk . Semestinya kita dapat fikir secara logik kesan atas segala perbuatan yang kita lakukan . Aku hanya ingin mengajak untuk sama-sama kita fikirkan . Contoh2nya adalah seperti berikut :

1)) Kalau di ikutkan hati , semua gambar yang kita suka mesti kita nak like kan? Tapi sedarkah kita jika kita like gambar seorang wanita yang cantik tetapi tidak bertudung contohnya , tidakkah kita seperti memberi sokongan terhadap pendedahan aurat wanita itu ? Tidakkah ia menyebabkan wanita itu berasa dirinya cantik jika berkeadaan demikian ? Lantas wanita itu terus berpenampilan seperti itu ((mengapa tidak kita menegur?)) .

2)) Kalau kita upload atau share gambar yang terdedah auratnya tak kisah lah di facebook ke blog ke memane ke , sekalipun bukan gambar kita mahupun non-muslim . Agak2 kita dapat saham dosa tak ? ((sedangkan kita perlu jaga aurat sekalipun dihadapan non-muslim)) .

3)) Jika kita upload gambar kita tak menutup aurat , sedarkah kita semua itu terdedah kepada mata-mata orang lain setiap detik walaupun tanpa pengetahuan kita ? Ketahuilah mata-mata yang melihat itu akan menjadi saksi di akhirat kelak .

4)) Andainya gambar yang di upload atau di share boleh menaikkan nafsu syahwat orang lain yang melihat . Ada atau tidak saham dosa kita sebagai tukang upload atau tukang share? ((sekalipun ianya gambar org lain)) .

5)) Sedarkah kita , bahawa gambar-gambar yang kita upload atau share itu mungkin mengaibkan seseorang ? ((walaupun gambar tersebut lawak , menarik , pelik atau apa-apa dan ingin kita kongsi)) .

6)) Sedarkah kita , gambar-gambar yang kita share atau upload mungkin mendatangkan fitnah ?

7)) Gambar orang yang melakukan dosa terang-tarangan , bergambar berpegangan tangan walaupun belum bernikah contohnya . Perlukah kita like ? Tidakkah kita seperti menunjukkan sokongan seandainya kita like gambar tersebut ? lebih-lebih pula kalau kita sendiri yang berbuat demikian . ((sudahlah berbuat dosa, dipamer kat orang))

8)) Like sahaja sudah menunjukkan sokongan kita , bagaimana pula jika kita komen yang indah2 , kata2 semangat , dan pujian2 terhadap gambar2 berkaitan yang telah disebut diatas?? ((mengapa tidak kita menegur))

9)) Cuba bayangkan jika semua yang telah disebutkan diatas itu , kita bukan sahaja upload , kita tag orang pulak tu satu hal . Kalaa ada yang share dari kita ?

 10)) Bagaimana pula jika apa yang kita upload atau share itu , di copy , di download oleh insan lain dan mereka pula upload pada blog ataupun facebook mereka ?





Setakat ini sahaja nukilan kali ini , mungkin ada lagi tapi kita fikir2kanlah sendiri . Tanggungjawab kita adalah menegur , jika kita yang berbuat demikian sepatutnya kita elakkan la . Bila2 sahaja kita boleh menemui ajal , seandainya tidak sempat untuk kita mengambil tindakan sewajarnya , ingatlah , dunia internet tiada hari cuti . Kalau ada gambar kita terdedah auratnya , takkan nak biar dosa mengalir sentiasa kot . Inilah antara hikmah penutupan aurat dan menjauhi tabarruj .

Apalah salahnya jika kita upload , like , komen , ataupun share gambar-gambar yang membawa manfaat . Contohnya , gambar yang diedit dan ditulis Hadis Nabi contohnya . Kata-kata nasihat ke , ayat2 Quran , ucapan2 ke , teguran2 , kalau letak ayat Quran contohnya , kalau orang lain yang membacanya ? Agak2 kita dapat saham tak ?

Ingatlah , sepertimana trademark facebook aku ni . DuNia Ni HaNya PeRSiNgGaHaN YaNg SeMeNTaRa . KeHiDuPaN Di DuNia MeNJaMiN KeHiDuPaN Di aKHiRat . SeDiaKaNLaH BeKaLaN SeCuKuPNya . SeMeNtaRa MaSa MaSiH aDa .

Setakat ini sahaja . Selain ambil iktibar , menegur diri sendiri dan orang lain , juga menjadi tanggungjawab kita menyampaikan .  Harap apa yang telah baca ni dapat sampaikan kepada yang lain .




Edited by - Wahidah BME

No comments:

Post a Comment

Macih sudi komen ^^