07 October 2011

Lagu Nasyid Yang Menenangkan =)

Assalamu'alaikum

Selamat malam semua , selamat bermulanya hujung minggu . Moga kita semua dapat buat perkara yang bermanfaat . Uhh rasa damai je jiwa sekarang tak serabuk peruk pun , alhamdulillah berkesempatan rasa perasaan macam ni lagi  (hee) . Nasyid , lagu nasyid sangat menenangkan jiwa aku . Bermula form 4 aku suka dan terus mencari lagu nasyid yang sedap-sedap . Aku duk belek-belek lattop kakak aku masa tengah wat homework bosan punya bosan dengar lah lagu nasyid yang best-best . Ada juga yang kakak aku kenalkan pada aku . Contoh lagu favourite aku until now Layar Keinsafan , lagu ni kakak aku yang syorkan dengar katanya sedap . Yup memang tepat sekali kata dia . Aku percaya ramai peminat nasyid kat luar sana suka juga lagu Layar Keinsafan ni .

Saat aku mendengar lagu selain dari lagu nasyid hati aku akan puas tapi tak tenang dan tak damai sejuk lepas dengar lagu nasyid juga semasa mendengarnya . Nasyid muziknya lembut, ada juga nasyid yang berentak rock (hee, maaf tak pandai nak sebut apa) walaupun ada unsur-unsur macam tu tapi bila dah menjiwai alunan dan liriknya hanya Tuhan jela tahu rasa hati ni . Sangat-sangat tenang . Apa yang penting , nasyid adalah salah satu laluan untuk kita dekat dengan Pencipta kita sendiri Allah SWT . Ruang bermuhasabah diri, menginsafi diri, dan InsyaAllah hati kita akan lembut bila kita hayati setiap lirik-lirik yang keluar mengiringi muzik lagu nasyid tersebut . Dalam sehari rasa tak sempurna atau tak seronok bila tak dengar salah satu lagu nasyid favourite aku . Aku nak diri aku diingati , kalau tiada siapa-siapa yang nasihatkan aku atau ingatkan aku pada perkara kebaikan terutama ingat pada yang Maha Esa dalam sehari cukuplah hanya dengan mendengar nasyid . Nasyid juga adalah penceramah bermuzik aku . Aku harap diri ini terpelihara.

Anak remaja sekarang ramai yang aku tengok sendiri panorama atau cerekarama hidup mereka tak lari dari dengar lagu-lagu yang hot di radio macam lagu English . Lagu English yang paling ketara sekali budak-budak kolej aku nak ikut . Tak salah kan sekali sekala kita kurangkan lah lagu English yang kadang-kadang kita tak tahu isi-isi kandungan atau maknanya . Tak salah kita tinggalkan perkara yang sia-sia , dekatkan dengan perkara yang bermanfaat . Terkadang lagu English banyak unsur seks, unsur iluminiti dan perkara negatif lain. Mudah-mudahan kita tak terus tertipu . Jangan terlampau nak ikut trend sangat sehingga tak sedar apa yang kita lakukan itu adalah salah . Nak berhibur ada hadnya .

Sekali sekala bawa lah atau didik lah diri kita mendekati lagu-lagu nasyid yang penuh dengan keberkatan dan ketenangan . Moga Allah SWT perluaskan pemikiran kita dan lapangkan dada kita supaya mudah kita menghadapi urusan hidup kita seharian . Aku akan senaraikan lagu-lagu nasyid favourite aku kat bawah ni . Kalau korang ada masa download lah eh kat www.4shared.com , simpan kat lattop ke kat nset ke kat mp3 ke eh eh? Sayang korang dan InsyaAllah Allah Rasul juga akan menyayangi kita semua termasuklah semua hamba-hambaNya dan makhlukmakhluk ciptaan-Nya . Amin Ya Rabbal'alamin . Jumpa di post akan datang InsyaAllah . Selamat berhujung minggu semua . Moh la kita wat homework atau assignment ye sambil dengar lagu nasyid . Daa . Wassalamu'alaikum .

Layar Keinsafan - Mestica
Antara Dua kasih - UNIC
Destinasi Cinta - Mestica
TanpaMu - In Team
Bisikan Malam - UNIC
Muhasabah Cinta - Edcoustic
Ketulusan Hati - Marshanda
Setanggi Syurga - In Team
Pemergianmu - In Team
Nota Cinta - Saujana
Epilog Silam - Haikal
Mentari Hidup - Haikal
Menanti Di Alam Barzakh - Far East
Saat Lafaz Sakinah - Far East
Taubat Seorang Hamba -  Irsyadee feat Hafiz Hamidun
Anak Soleh - Aeman
Ayah - Aeman
Di Pondok Kecil Kecil - Aeman feat Hijjaz
Kembara Di Tanah Gersang - Akhil Hayy
Rasulullah - Hijjaz
Puteriku Sayang - Hijjaz
Doa Taubat - Iktiraf
Berkorban Demi Cinta - Hijjaz
Taqwa - Opick
Bila Waktu Telah Berakhir - OpickHembusan Kasturi - In Team
Halimatus Saadiah - In Team
Damba Kasih - In Team
Sutera Kasih - In Team
Bisikan Nurani - In Team
Impian Kasih - In Team
Kalimah Cinta - In Team
Ainul Mardhiah - UNIC
Aisya Humaira - UNIC
Atas Nama Cinta - UNIC
Balqis - UNIC
Demi Cinta Suci - UNIC
Hakikat Bahagia - UNIC
Hanya Tuhan Yang Tahu - UNIC
Jalinan - UNIC
Ke Makam Bonda - UNIC
Lafaz Yang Tersimpan - UNIC
Sahabat - Amar
Amani - Amar (Buat Wanita Solehah)
Doa Perpisahan - Brothers
Selamat Berjuang - Brothers
Pasrah Segalanya - De Hearty
Mahligai Kasih - UNIC
Kasihmu Amanahku - In Team
Nur Kasih - In Team
Pesona Dunia - In Team
Segenggam Tabah - In Team
Taman Firdausi - In Team
Remaja - UNIC
See You Di IPT - UNIC
Permata Yang Dicari - De Hearty
Di Hati - De Hearty
Kau Sahabat Kau Teman - Hijjaz
Fatamorgana - Hijjaz
Lukisan Alam - Hijjaz
Sayang Sayang - Huda
Suruhlah Anak Sembahyang - Huda
Aku Tanpa CintaMu - Mirwana feat JJ


Wahidah Md Esa



No comments:

Post a Comment

Macih sudi komen ^^

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

IKLAN IKLAN IKLAN IKLAN ...... KLIK KLIK YE IKLAN UNTUK INFO

Singgah sat. Popularkan BLOG masing2 di sini para BLOGGER sekalian ^^