24 November 2011

Ayah Si Penanggung Dosa Anak Perempuan


Assalamu'alaikum

Hal ini memang sering bermain dalam fikiran aku tiap kali aku tengok kenalan atau orang sekeliling yang aku kenal yang sudah kematian ayah kandung mereka . Mereka yang tidak menutup aurat maksud aku , yang tutup aurat dan baik amalannya beruntunglah ayah si wanita itu kerana syurga terus tempatnya . Masalah ini lagi rumit dan bertambah parah bila wanita tersebut mendedahkan aurat mereka di laman sosial . MasyaAllah , bayangkan si ayah yang tersekat di sana .

Tak lepas juga aku fikirkan seorang artis popular yang kehilangan ayah tersayang . Katanya , dia sayangkan ayahnya dan sedih dengan pemergian ayahnya . Jika sayang , tunjukkanlah kasih sayang itu dengan menjaga halal dan haram . Ramai yang sudah ketahui , seorang bapa akan menanggung dosa isteri dan anak perempuannya yang tidak bersuami lagi . MasyaAllah beratkan tanggungjawab si suami atau si ayah . Seandainya kita sayangkan ayah atau suami kita , maka jangan biarkan diri kita terdedah dengan dosa yang akan dipertanggungjawabkan juga oleh lelaki ini . Kasihanilah mereka , berat sangat beban yang mereka akan tanggung .

Kepada si ayah , anda adalah pemimpin sepanjang masa di dalam keluarga . Anda ada hak dan kuasa untuk menjalankan amanah dari-Nya . Gunakan kuasa yang ada untuk menjalankan kewajipan amar makruf nahi mungkar . Anak-anak adalah saham ibu bapa di akhirat . Jika banyak saham pahala maka syurga lah tempat abadi mereka , sebaliknya jika saham dosa yang banyak neraka lah tempat mereka . Itulah sebabnya hanya salah satu perkara dari 3 perkara yang akan di bawa oleh anak Adam adalah DOA ANAK YANG SOLEH . Inilah bantuan ibu bapa kita di akhirat kelak , anak yang baik akan mendoakan kebaikan dan kebahagiaan ibu bapa mereka di sana . Itu janji Allah . Di ulang bukan anak sahaja tapi ANAK YANG SOLEH dan SOLEHAH . Anda faham kan maksud soleh dan solehah . Maka fikirlah , capailah ia . Semua manusia diciptakan untuk beribadah semata-mata bukan mengejar dunia yang lalai ini .

Moga Allah mengampunkan kesilapan yang sengaja atau tidak disengajakan oleh kita di masa lalu . Amin . Allah sentiasa dengan sifatnya Maha Pengampun selamanya . Wahai wanita kita penentu tempat si suami dan si ayah di sana . Jaga diri dan maruah , moga syurga tempat mereka di sana . Kita juga akan bertemu semula di syurga dengan mereka jika berpisah di dunia satu masa nanti . Dengan izin-Nya , InsyaAllah . Ingat tujuan hidup , saling ingat mengingati tanda sayang . Moga peroleh manfaat . Amin . Wassalam .


Wahidah Md Esa


No comments:

Post a Comment

Macih sudi komen ^^