01 December 2011

Genap 20 Tahun 1 Bulan

Assalamu'alaikum

Alhamdulillah . Cepat masa berlalu , hari ni genap umur aku 20 tahun 1 bulan . Tak sangka aku dah tinggalkan zaman umur belasan tahun . Aku harap makin meningkat umur aku , makin kuatlah diri aku hadapi dugaan dari Allah SWT juga makin banyak kebaikan muncul amin . Memang tak dinafikan makin meningkat umur aku makin mencabar kehidupan seharian aku . Aku tahu dengan sifat Allah yang Maha Adil , semua manusia akan rasa macam ni . Aku masih berada dalam usia yang digelar remaja . Remaja , remaja adalah golongan yang syaitan sangat suka dekati . Tujuannya apa , tujuannya mereka nak masa depan kita hancur sama sekali . Kalau remaja yang sebelum ambil SPM tu agak bahaya sikit . Kalau tak kuat dalam menuntut ilmu tu , susah kecundang silap2 tak dapat sambung belajar . Tapi yang gagal semua subjek jela ye . Hee . Yang lain selamat InsyaAllah sebab adanya IPTS yang baik hati lagi memahami budak2 yang kurang dalam pelajaran .

Janganlah kita sia2kan masa muda remaja kita dengan perkara tak berapa nak bagi faedah sangat pada kita . Nanti nyesal tak sudah . Dalam alam remaja ni otak kita fresh sangat , so guna dan pakailah kelebihan yang Allah SWT  beri pada kita ni dengan sebaiknya . Terutama dalam beribadah , kalau kita beribadah pada Allah dan dekatkan diri pada Dia masyaAllah ketenangannya memang tak terkata . Kemanisannya pun sangat tak terkata . Tak caya , ce cuba penuhkan solat 5 waktu (solat di awal waktu , khusyuk , faham dan hayati maksud dalam bacaan solat) , baca Al Quran , berzikir , puasa sunat , baca buku agama dan segalanya tentang agama Islam kita , kalau nak berhibur try cari lagu nasyid (download masuk nset n lattop) dan banyak lagi lah . Haa nak promote lagu nasyib best kat sini , klik je sini Lagu Nasyid Yang Menenangkan .

Apa yang penting jangan sombong atau malaskan diri kita untuk membaca sebarang ilmu pengetahuan . Ilmu pengetahuan ni lah juga penyelamat korang dekat akhirat sana . Bukan setakat ada sahaja , tapi dengan memanfaatkannya iaitu mengamalkannya . InsyaAllah akan dapat redha dari Allah SWT juga pelindung maruah kita . Haa aku teringat sesuatu , tapi aku lupa siapa yang sampaikan ayat ni . Makin banyak ilmu yang ditimba oleh seseorang atau yang ada dalam diri seseorang tu , semakin kuranglah percakapannya . Wallahu'alam . Tak dinafikan memang betul sangat2 , tengok orang yang pandai ni kurang bercakapnya . Banyak bercakap boleh buat kita makin banyak kesilapan . Orang kata apa ' cakap je lebih , kerja tak dak ' . Membaca memang sangat penting , hidayah takkan datang secara tiba2 tanpa usaha dari kita sebab tu lah kena dekatkan sendiri diri kita pada ilmu . Bukan ilmu yang cari kita  , tapi kita yang cari ilmu . Dari ilmu kita dah baca , kita akan berfikir , lepas tu kita akan merenung apa yang disampaikan dan akhirnya terpulang pada diri kita nak bertindak atau tidak . Kita yang ubah diri kita , bukan orang lain .

 Pesanan di atas unuk diri ini juga . InsyaAllah . Jom sama2 kita ubah diri kita perlahan-lahan . Moga Allah lapangkan hati kita untuk terus berubah ke arah kebaikan , amin . Yang lepas tetap lepas , manusia dengan kesalahan dan kesilapan sudah sebati . Moga Allah ampuni dosa kita yang kita yang sengaja mahupun yang tidak kita sengajakan . Amin . Aja aja fighting ! Hee korea jap . Daa . Wassalam .


Wahidah Md Esa






No comments:

Post a Comment

Macih sudi komen ^^