04 December 2011

Peminat Soya Jom Baca . Penting ! (Bahaya Soya)



Assalamu'alaikum

Selamat berhujung minggu semua . Nak kongsi pasal keburukan soya . Nampaknya ramai yang sudah tertipu dengan kelebihan soya . Ada orang kata , kalau nak anak kita putih melepak gebu macam kapas minumlah dan keraplah minum air soya masa ngah mengandung . Oh , sangat2 tertipu sebenarnya . Malah kebanyakan ibu yang minum air soya masa mengandungkan anak mereka , semasa anak mereka sudah besar anak mereka mengalami penyakit (gastrik, senang demam, dan lain2) . Perkara ini juga terjadi sendiri pada kenalan2 aku , hee tak boleh bagitahu lah siapa . Rahsia terkunci . Alhamdulillah masa mak aku mengandungkan aku , mak aku mengidam kicap . Hee . Sampai sekarang suka makan kicap . Ok untuk maklumat selanjutnya jom baca kat bawah . Selamat membaca dan jangan lupa sebarkan . Moga bermanfaat , amin .

____________________________________________________________


Antara Keburukan Soya

1. Tinggi kandungan asid phytic yang menghalang penyerapan zat dan mineral di dalam usus. Akibatnya, zat-zat dalam makanan kita makan sehari-hari tak memberi manfaat kerana tak diserap tubuh.

2. Mengandungi hemaglutinin. Akibatnya, sel darah bercantum sesama sendiri,. Hoh.

3. Mengandungi goitrogen. Akibatnya, fungsi tiroid menjadi lemah.

4. Kebanyakan soya adalah genetically modified, tujuannya adalah untuk memperbaiki kualiti dari segi saiz dan macam-macam lah. Tapi malangnya tinggi kandungan racun perosak, dan khasiatnya semulajadinya = ???

5. Tinggi kandungan natural toxin iaitu antizat yang menghalang tugas enzim mencerna makanan dalam tubuh. Dan toksin ini tak dapat dimusnahkan melalui proses memasak.

Akibatnya:
* kembung perut
* kekurangan asid amino
* kerosakan pankreas. Dan akhir sekali, disebabkan unsur antizat yang ada dalam soya. Sesetengah pengeluar hasil soya dorang basuh soya tu dengan asid dalam tangki aluminium nak pastikan antizat tu hilang. Malangnya..

6. Wujud unsur heavy metal toxic dalam tubuh badan, dan ia menyebabkan NYANYUK, tahu??


Untuk pengetahuan , para kafir agen dajjal ni gak mengwar-warkan kebaikan minum soya (sebab USA merupakan pengeluar soya terbesar) , namun sebenarnya soya dapat melemahkan kejantanan lelakidan mengurangkan kesuburan lelaki dan perempuan . Selain itu juga soya dapat meningkatkan risiko kanser payudara , kanser ovari , kanser prostat , serta melemahkan otak dan tulang sbb dalam soya ada hormon estrogen yang sama dgn estrogen kat wanita . Selepas soya ada phytic acid yang membuatkan penyerapan kalsium , magnesium dan zinc yang penting untuk badan kita terjejas . Secara kesimpulannya para kafir ajen Al-Masih Dajjal ni bukan setakat melemahkan kita dari segi lain namun secara pemakanan kita jua .

Firman Allah : Wahai sekalian manusia ! Makanlah dari apa yang ada di bumi yang halal lagi baik , dan janganlah kamu ikut jejak langkah Syaitan , kerana sesungguhnya Syaitan itu ialah musuh yang terang nyata bagi kamu . (Surah Al-Baqarah: 168)

Tempe dan kicap soya adalah baik untuk kesihatan . Kenapa? Sebab.. tempe dan kicap telah melalui proses fermentation atau bahasa melayunya , penapaian . Soya ni cuma tak elok dimakan secara fresh atau mentah , apatah lagi kalau dah di proses menjadi air minuman (dari kilang pengeluar especially) .



DAN ARTIKEL DARI USTAZ HASHIM DIBAWAH TAJUK KACANG SOYA MENGALIH KITA DARI PEMAKANAN SUNNAH?? WAJAH HITAM KACANG SOYA

Nabi SAW mengamalkan pemakanan sunnah seperti kurma , kismis dan lain2 . Tetapi kita telah dipalingkan daripada pemakanan sunnah oleh golongan tertentu sehingga yg baik tidak diambil , sebaliknya kita disogokkan oleh musuh Islam dengan matlamat untuk melariskan barangan mereka .

Kita selalu digambar-gemburkan dengan kandungan dan kebaikan soya yang mengandungi nutrien penting dan protein . Hakikatnya , soya sebenarnya mengandungi kandungan bahan kimia yang berbahaya . Terutama sekali untuk kaum wanita .

Antara keburukan kacang soya yang dapat disimpulkan dari pembacaan :

 Meningkatkan risiko penyakit barah payudara (breast cancer) di kalangan wanita .
 Berupaya mempengaruhi dan melembapkan minda / otak .
 Punca kepada proses pertumbuhan luar biasa untuk bayi dalam kandungan dan kanak-kanak .
Kajian menunjukkan kacang soya mengandungi satu bahan kimia yang menyerupai hormon estrogen (yakni hormon wanita). Bahan kimia ini jika diambil berlebihan mampu mengubah perkembangan seksual / sexual development (mungkin mempengaruhi kejantinaan seseorang-kelembutan?) .

KES : 2 gelas susu soya sehari , dalam masa sebulan , adalah cukup untuk mengubah masa kitaran haid wanita !

Kacang soya mengandungi satu susunan fotokimia (1) yang mengagumkan , dan susunan yang paling menarik ialah satu chemical bernama isoflavone (2) .

(1 : komponen yang aktif secara biologi yang terhasil dari tumbuh-tumbuhan .)
(2 : komponen / sebatian kimia yang dikaji dapat melegakan symptom menopous , mengelak kanser , memperlahankan kadar osteoporosis dan mengurangkan risiko penyakit jantung .)

Walaubagaimanapun , kandungan isoflavone ni bukan senang-senang dapat di ekstrak dari kacang soya . Hanya selepas menjalani proses penapaian (fermentation) yang lengkap , barulah dapat menghasilkan isoflavone , yang dapat di hadam dengan sempurna dalam sistem penghadaman manusia . Dalam erti kata lain , kacang soya yang tidak menjalani proses penapaian sempurna , mempunyai kurang kandungan isoflavone dan tidak sesuai untuk di minum .

Kacang soya juga mengandungi perencat enzim yang menghalang penyerapan tripsin dan enzim lain yang diperlukan tubuh untuk proses penghadaman . Proses memasak yang biasa tak mampu nak mendeaktifkan erencat enzim ini . Keadaan ini sangat berbahaya kerana boleh menyebabkan gastric , kekurangan protein dan asid amino .

Secara semulajadinya , semua kekacang mempunyai satu bahan kimia bernama ‘phytic acid (3)’ yang merupakan satu bahan anti-nutrien . Begitu juga dengan kacang soya . Malah , kandungan bahan ini dalam kacang soya adalah lebih berbanding kekacang lain .

(3 : phytic acid mampu menghalang penyerapan mineral tertentu seperti magnesium , kalsium , zat besi dan zink . Laporan perubatan menunjukkan penduduk Negara Dunia Ketiga yang banyak mengambil kacang soya , mempunyai kekurangan mineral-mineral tersebut dalam badan .)


Kacang soya juga mengandungi bahan kimia hemagluttinin (4) dan perencat tripsin yang merencatkan pertumbuhan manusia (di peringkat kanak-kanak) . Bahan ini dapat di deaktifkan dengan proses penapaian. Antara produk dari kacang soya yang menjalani proses penapaian ialah tempe .

(4 : link hemaggluttin ini lah yang membentuk jaringan virus H1N1 dan sekuel-sekuel nya)

Tapi, bagi sesetengah produk soya , contoh air soya dan tofu , sebatian perencat ini masih wujud , walaupun sedikit .


Keadaan ini juga bukan satu berita baik untuk kanak-kanak yang mengambil susu berasaskan soya . Sesetengah ibu bapa menggantikan susu tepung (susu lembu) dengan susu berasaskan soya , tapi ia bukanlah sebaik yang disangka .

Menurut Dr Jill Shneider , Prof Madya Sains & Biologi di Lehigh University , Betlehem , Pensylvania , bayi yang alergik kepada susu lembu tapi diberi susu berasaskan soya merupakan satu keadaan yang berbahaya .

Satu kajian makmal dibuat ke atas tikus putih menunjukkan isoflavone yang bertindak sebagai hormone estrogen dalam kacang soya mampu mempercepatkan proses tumbesaran tikus makmal .

Chemical ni kurang baik untuk bayi kerana ia bertindak seperti estrogen yang mengawal pertumbuhan lelaki dan wanita dewasa . Senang cakap , seolah-olah menggalakkan ia bayi membesar lebih cepat dari kadar yang sepatutnya .


KES: Dikatakan , bayi yang diberi minum susu berasaskan soya menghadam phytoestrogen dari kacang soya , seolah-olah bayi tersebut menerima 5 biji pil perancang dalam sehari ! Pergh !


KES: Pada 1991 , penyelidik Jepun melaporkan bahawa penggunaan soya serendah 30 gram sehari atau 2 sudu makan , untuk sebulan , boleh menyumbang kepada peningkatan hormone tiroid , yang menyebabkan kanser tiroid .

Oleh itu kembalilah kepada pemakanan sunnah melibatkan jenis makanan dan cara pemakanan .

MENJANA KESIHATAN MENGIKUT SUNNAH SEBELUM TERLAMBAT

8 comments:

  1. bahaya jugak soya ni kan..
    cume nak tanye, kalau susu jenama lain cth anmum,dumex dll... xde paper kan. :D

    ReplyDelete
  2. :) Ha'ah sume rncngn jahat musuh Islam ja air soya ni. mcm coca cola n peksi gk hal ni.

    Owh kalau psl susu baby tu sy xtau. Hehe.

    ReplyDelete
  3. trima kasih kak wahidah.. tak sangka soya ni teruk btul.. nilah minuman kegemaran Sic dri kecil smpai bsar.. lepas ni tak nak minum lgi lah..

    ReplyDelete
  4. Alhamdulillah. Sama2 dik. Ramai minat soya dik, tp tu la tak baik utk kesihatan. Kena tinggalkan juga. Bagus adik, xpe kte minum air lain eh =)

    ReplyDelete
  5. Wah bahayanye consume soya ye.. Boleh bg reference n citation rujukan yg diambil? Paper kajian yg diterbitkan ttg soya ni bahaya ade x?

    ReplyDelete
  6. FW =)
    Ini sy hanya share. Maaf. Di dlm artikel ada gtau sume pihak yg wt kajian psl ni. Kalau sy yg wt kajian bukan nama student Diploma. Hihi.

    Wassalam.

    ReplyDelete
  7. Kite mkn kurma dgn air suam je. Eh, susu la yg digalakkan..klu tak silap sunnah, sbb mampu tingkatkan kemampuan berfikir.

    ReplyDelete
  8. Imran Ismail - Oh yeke. Boleh lah kongsi kat sini dalil pasal susu tu minuman sunnah :)

    ReplyDelete

Macih sudi komen ^^

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

IKLAN IKLAN IKLAN IKLAN ...... KLIK KLIK YE IKLAN UNTUK INFO