05 December 2011

Sambutan Hari Ibu dan Sejarahnya


Assalamu'alaikum

Nak kongsi pasal sambutan hari ibu dan sejarah sambutan hari ibu ni . Kalau masa sekolah rendah dulu memang aku celebrate , sebab kebiasaannya nak dekat hari ibu atau hari guru budak mesti ada jual bunga plastik . Aku percaya korang semua pun pernah alami gak macam aku . Hihi . Bila dah beli , aku akan bagi kat mak aku bila sampainya tarikh hari ibu tu sendiri . Tapi dah masuk tingkatan dan sampai la ni aku tak sambut pun hari ibu . Kepala aku mula fikirkan , takkan hari 1 tu je aku nak bagi hadiah dan wat special kat mak aku . Aku tetapkan hanya hari lahir mak aku yang akan aku bagi hadiah atau wat special2 . Tak pun aku akan bacakan yaasin untuk doakan kebahagiaan dia dunia dan akhirat , InsyaAllah . Maka dengan itu , lupa lah aku dan buat2 lupalah aku dengan hari ibu tu . Hari ibu yang orang katakan tu pun aku lupa tarikhnya , jujur . Hee . Layanlah ibu anda semua dengan specialnya setiap hari bukan hanya hari ibu atau hari lahirnya sahaja . Ok jom baca sejarah sambutan hari ibu .


*************************************************************************


Menurut Wikipedia makna sebenar Hari Ibu / Mother’s Day adalah : “One school of thought claims this day emerged from a custom of mother worship in ancient Greece, which kept a festival to Cybele, a great mother of Greek gods. This festival was held around the Vernal Equinox around Asia Minor and eventually in Rome itself from the Ides of March (15 March) to 18 March. The ancient Romans also had another holiday, Matronalia, that was dedicated to Juno, though mothers were usually given gifts on this day. In some countries Mother’s Day began not as a celebration for individual mothers but rather for christians.”

Maksudnya di sini ialah bahawa hari ibu juga merupakan salah satu di antara perayaan yang disambut oleh orang kafir iaitu masyarakat yang beragama kristian. Greek kuno memanggilnya sebagai hari cybele iaitu ibu kepada dewa-dewa mereka. Dan Roman kuno pula meraikan hari matronalia sebagai tanda memperingati dewa juno iaitu mak kepada juventas, vulcan dan mars.

Jadi persoalannya di sini, perlukah kita sebagai orang Islam untuk menyambutnya?

Di dalam Islam, kita dituntut untuk menghormati ibu bapa kita setiap masa dan ketika. Bukannya hanya terhad kepada hari-hari tertentu sahaja seperti pada hari ibu atau hari bapa.

Firman ALLAH Subhana Wa Ta’ala : Dan Tuhanmu telah perintahkan, supaya engkau tidak menyembah melainkan kepadaNya semata-mata, dan hendaklah engkau berbuat baik kepada ibu bapa. Jika salah seorang dari keduanya, atau kedua-duanya sekali, sampai kepada umur tua dalam jagaan dan peliharaanmu, maka janganlah engkau berkata kepada mereka (sebarang perkataan kasar) sekalipun perkataan “Ah”, dan janganlah engkau menengking menyergah mereka, tetapi katakanlah kepada mereka perkataan yang mulia (yang bersopan santun). Dan hendaklah engkau merendah diri kepada keduanya kerana belas kasihan dan kasih sayangmu, dan doakanlah (untuk mereka, dengan berkata): “Wahai Tuhanku! Cucurilah rahmat kepada mereka berdua sebagaimana mereka telah mencurahkan kasih sayangnya memelihara dan mendidikku semasa kecil.”

[Surah al-Israa’, Ayat 23 hingga 24]

Dr. Yusuf al-Qaradhawi pernah berkata, “Hari ibu ini timbul kerana pihak orentalis/doktrin barat memikirkan bahawa inilah cara yang terbaik untuk mereka menarik minat anak-anak remaja barat agar menghormati orang tua mereka. Umumnya kita tahu bahawa masyarakat barat amat tipis dengan adab tatasusila, jadi dengan Kata2 Hikmah Hari Ini - Lebih baik berusaha menyalakan lilin dari menyumpah kepada kegelapan.




No comments:

Post a Comment

Macih sudi komen ^^