08 June 2012

KenanganBercutiDiKampungSarawak - 24 May 2012

Semalam, semalam hari yang letih . Pulang dari kerja terus kemas beg pakaian sendiri dan tolong abah apa yang patut . Kami sekeluarga balik terpaksa balik berasingan . Terbahagi kepada dua kumpulan . Hahaha . Bunyi macam lawak je . Abah , Mak , Wasie (Abang) dan Aku balik hari ini . Sementara Kakak , Adik Wanema , Witri dan Wafiq balik kemudian iaitu pada tarikh 26 May nanti . Oleh kerana tarikh 24 May ni bertentangan dengan paper last mereka terpaksa lah abah beli tiket lain . Huhu .

Tiket yang dah di booking dari tahun lepas ni abah beli dengan harga promosi . Alhamdulillah sekali lagi dapat pulang ke kampung kelahiran Mak dan Aku . Huhu . Tak sabaq tak sabaq . Very excited u know (sambil wt muka batak) . Actually bulan Disember masa tu kami sekeluarga pernah balik emergency disebabkan kami dapat berita yang Atuk kesayangan kami sakit tenat . Aku pun ingat sakit biasa -biasa masa tu . Last minute baru aku dapat tahu Atuk dah lama sakit . Lama sangat kami tak pulang kampung atas sebab-sebab tertentu .

Tapi apakan daya , penyakit Atuk tak dapat sembuh juga dan Atuk pergi buat selama-lamanya . Sangat sedih sebab dah lah kami lama tak jumpa Atuk . Harap Atuk tenang di sana . Harap sangat-sangat +_+ . Amin InsyaAllah . Nenek tinggal dengan Pak Cik saudara aku sekarang , nasib baik rumah Mak Cik aku dekat dengan rumah nenek boleh lah jenguk-jenguk nenek . Nenek pun pandai berdikari , aku respect nenek aku . Masih kuat ke kebun sampai lah sekarang . Moga nenek sihat selalu . Amin :) .

Pukul 9 pagi kami bertolak meninggalkan rumah , masa tu tinggal Adik Wafiq . Dia sekolah sesi petang , huhu . Kesian dia tinggal sorang-sorang . Alhamdulillah perjalanan selamat sampai ke Lapangan Terbang LCCT tu (entah betul ke idak) . Sebelum tu Abah ada singgah rumah sahabat baik dia , then Pak Cik Ishak naik sekali dengan kami . Dah sampai situ Cik Ishak ambil kereta abah . Simpan sementara kami bercuti . Huhu .

Rasa bila 4 orang je balik macam lain pulak . Tak seriuh balik ramai-ramai . Huhu (Rindu adik-adik sebenarnya) . Oleh sebab  kami tersampai awal , maka tunggu lah kami lama-lama sikit kat airport ni . Tapi tak dak masalah pun . Huhu . Takut perut lapar , aku standby beli pau 4 biji . Semua dapat sorang satu . Alolo tomey je tengok mak dengan baju dia . Huhu , macam anak dara dah mak aku . Aku dengan abang aku berdua (hahaha) merasa sekejap macam mana ada dua beradik je . Best juga cuma sunyi sikit sahaja .

Flight sepatutnya 11.45 pagi tapi depa delay . Lambat setengah jam . Takpe lah asalkan tak batal wahahaha . Nak naik tu langsung tak dak masalah . Sedap-sedap dah duduk tiba-tiba abang tu suruh tukar tempat duduk pula dah . Hahaha . Amboi3 . Duduk sahaja lah . Oh ! Rupa-rupanya aku duduk dekat sebelah pintu kecemasan . Kanak-kanak dan orang tua tidak dibenarkan duduk dekat dengan pintu kecemasan . Patut le . Ha ... Tak kisah pun asalkan dapat duduk tepi tingkap . Hahaha . Cuma sedih sebab terpisah dengan Mak dan Abah . Duduk sebelah Wasie (Abang) . Oh ! Alamak pau ada kat Mak . Em lapar la aku nanti . Kalau no choice terpaksa lah membeli makanan AirAsia yang mahal tu . Wakaka .

Ha sangat teruja dan batak dengan pemandangan yang cantik dari dalam flight . Huhu . Subhanallah banyak kali dalam hati . Tak lama lepas tu aku beli makanan , mamam dengan Abang Wasie kte . Hihi . Sedap memang sedap , harga pun sedap juga . Sebab lapar aku malas nak fikir harga . Sekejap je penerbangan ke Kuching 1 Jam 45 Minit ,  tapi boleh tahan seronok juga sebenarnya . Sampai gegendang telinga nak meletup sebab duduk dekat sangat dengan enjin . Wahahaha .

Sampai ja Airport Kuching dah selesai semua kerja , kami naik kereta Pak Cik kami . Namanya George , dia memang harapan kami untuk ambil hantar kami ke Airport . Huhu . Ada singgah dekat Pasar Serian . Mak dan Abah borong beli lauk untuk dimasak dan sayur-sayur . Lepas membeli teruskan perjalanan . Masa kami sampai di Airport Kuching tadi dalam pukul  2 Petang macam tu . Alhamdulillah kami selamat sampai di rumah kampung kami pada pukul 4 Petang lebih . Haa . Rasa macam baru je lagi mai kampung ni .

Salam nenek dan angkat barang masuk ke rumah . Uhh sangat letih macam seolah-olah aku yang drive . Huhu . Mak sibuk kemas bilik ,  aku tolong abah memasak kat dapur . Ohh letih3 . Petang-petang sikit hujan yang di iringi guruh pun mai . Tak lama sikit lepas tu pappp! Lampu terpadam . Blackout 1 kampung maaa . Lama juga , sampai malam . Aku tertidur sampai lah malam , al maklum lah ABC kan . Sedap juga tidur kat kampung . Malam-malam kuarkan laptop try online . Huhu . tak sangka boleh online . Hihi . Best3 . Aku sentiasa menanti kepulangan Kakak dan Adik2 aku huhu .