12 June 2012

Terima Seadanya Baik Buruk Pasangan Masing-Masing




Bagi siapa-siapa yang tengah bercinta dinasihatkan korang tak payah mengharap pasangan korang 100% perfect. Terima si dia dengan seadanya. Seandainya pasangan anda kurang matang, anda lah yang perlu bimbing dan ajar pasangan anda ke arah kebaikan. Anda juga sebagai pengajar haruslah bersabar dengan kerenah ketidakmatangan pasangan anda.

Di dalam percintaan anda perlulah tahu bahawa pasti akan ada masalah. Seperti kehidupan kita dengan insan-insan lain akan ada masalah, tak kisahlah dengan ibu bapa, keluarga, rakan-rakan mahupun orang tidak anda kenali langsung. Sebelum bercinta anda perlulah set dalam minda anda yang anda mesti kena kuat. Menjadi lumrah salah seorang dalam setiap pasangan yang berkasih mesti bersikap selalu menimbulkan masalah. Maka, anda yang bersikap dingin itulah yang perlu menyelamatkan pasangan anda.

Sebolehnya didiklah diri anda menjadi seorang yang tidak membesar-besarkan masalah yang kecil yang anda hadapi jika tidak maka gelaplah dan suramlah hari-hari anda. Kawal diri anda dari sifat marah, emosi, baran, ego dan sewaktu dengannya (Huhu) . Berusahalah sedaya upaya menjaga hubungan masing-masing agar sentiasa bahagia dan ceria. Pasangan kita umpama sahabat baik, teman hidup kita lagi-lagi kalau dah sah-sah jadi suami isteri tu.

Jangan selalu berfikiran negatif terhadap pasangan anda. Seperti kurang kepercayaan (melainkan terang2 penipu), cemburu buta (sampai makcik / pakcik jual sayur mengurat kekasih kamu habis kamu tibai), dan seberadik dengannya. Selain itu, buanglah sifat suka mengongkong pasangan anda (lagi-lagi belum sah jadi suami isteri tu) . Setiap manusia ada hak kebebasan masing-masing (tapi jangan over bebas pula eh macam sosial tahap hardcore - Bahaya2) .

Bagi pasangan merpati sejoli atau bagai bulan dibelah-belah (Huhu) . Korang dua orang sama tampan dan sama cantik , maka di luar sana anda mungkin berisiko dingurat atau digilai dengan  manusia-manusia yang tak faham bahasa walaupun  tahu korang bercinta. Maka dengan ini (skema gila ayat) korang kenalah saling percaya mempercayai, yang lelaki mahupun wanita kalau boleh jangan lah korang duk tayang-tayang berkeping-keping gambar muka /wajah / bentuk badan kat laman-laman sosial yang korang ada tu. Nak di pandang hebat atau apakah? Haa tanya diri anda.

Kalau boleh kecantikan (terutama aurat) yang ada pada diri kita ni tak payahlah duk tayang kat umum. Biarlah yang istimewa saja yang lihat (ni pun sebenarnya dah kira dosa tapi kalau nak bawa si pasangan tu ke jinjang pelamin tak dosa lah cuma jangan tenung lama-lama) . Setiap niat yang terlintas sepanjang anda melakukan sesuatu tu juga sebenarnya penentu kehidupan anda-anda sekalian. Kalau baik niat anda, maka Allah akan membalas dengan kebaikan. Jika niat anda salah, maka akan timbul lah masalah yang kita selalu tanggisi tu. Padahal sebenarnya salah diri sendiri. *Bunyi macam pernah kena je. Rahsia3 ^^

Bagi adik-adik yang masih bersekolah dinasihatkan supaya tidak bercinta di alam sekolah. Ini adalah kerana ia akan memberi kesan pada pelajaran adik-adik. Huhu. Ketika anda berada di alam persekolahan mata pelajaran yang anda pelajari bukanlah 1, 2 atau 3. Tapi banyak (aku tahulah aku pernah sekolah) . Silibus di sekolah tak seperti silibus di peringkat IPT. IPT silibus akan menjadi sikit dan semakin dikecilkan. Kita akan tumpu pada 1 bidang sahaja . Dengar eh nasihat akak :) . Kalau waktu dah di IPT si lelaki bolehlah cari bakal / calon isteri . Eh3? Ingat cari bakal isteri bukan awek / gila friend / seangkatan dengannya, buaya friend pun takmo2 eh. Takmo nakal-nakal ye adik-adik lelaki semua, adik perempuan pun sama . Jaga maruah , jaga percakapan , jaga pergaulan. Lelaki sebenarnya suka wanita yang lemah lembut, sopan, pendiam, bijak dan ..... segala yang ada dalam ciri-ciri wanita solehah. InsyaAllah.

Setakat ni sahaja perkongsian aku yang dah berumur 21 tahun (kalau dah masuk bulan Nov 2012) ni. Tua dah. Huhu. Undur  diri dulu sebelum  melebar I menulis. Pantang dapat menulis. Tata. Take care sume. Wassalam.


Wahidah BME 

2 comments:

  1. hehehe aku sengih sorang2 baca entry ko wahidah..

    ReplyDelete
  2. Hehehe. Aku apatah lg una bende aku merepek ntah. Tgk kt view count post ni td terkejut aku byk yg view. Paling top dlm lable Cinta n Kasih Sayang. Dorg ni perlukan nsht doktor cinta kott ^^

    ReplyDelete

Macih sudi komen ^^