05 January 2014

25 Perkara Yang Perlu Ditinggalkan Dan Jangan Lakukan

Sharing is caring dan nasihat tanda sayang InsyaAllah ^^




1. Jangan sengaja lewatkan solat. Perbuatan ini Allah tidak suka, syaitan sangat kasih orang yang begini. Kalau tertidur lain cerita.

2. Jangan masuk ke bilik air tanpa memakai alas kaki (selipar). Takut kalau-kalau terbawa keluar najis, mengotori seluruh rumah kita. Kata ulama, kuman dari dalam tandas akan mengikut kaki kita semasa keluar dari tandas. Kata orang tua2, masuk tandas tanpa alas kaki mewarisi kepapaan.

3. Jangan makan dan minum dalam bekas yang pecah atau sumbing. Makruh kerana ia membahayakan. Orang tua-tua berpesan minum atau makan pada bekas retak/sumbing membawa malang.

4. Jangan biarkan pinggan mangkuk yang telah digunakan tidak berbasuh. Makruh dan mewarisi kepapaan. Bekas makanan yang dibiarkan bermalam, membawa penyakit.

5. Jangan tidur selepas solat Subuh, nanti rezeki mahal (kerana keluar kerja berpagi-pagi itu membuka pintu berkat).

6. Jangan tidur selepas solat asar atau pada waktu asar. Makruh dan mewarisi gila atau penyakit mental. Kalau tak kena pada diri kita, ia akan kena pada anak atau cucu kita pula.

7. Jangan tidur selepas solat maghrib atau pada waktu maghrib. Mudah dirasuk syaitan dan mudah terkena sakit belakang dan sakit kepala.

8. Jangan makan tanpa membaca BISMILLAH dan doa makan. Nanti rezeki kita dikongsi syaitan.

9. Jangan makan makanan laut bersama makanan darat serentak. Bahaya pada perut dan toksin di dalam badan.

10. Jangan keluar rumah tanpa niat untuk membuat kebaikan, atau keluar tanpa tujuan yang baik. Takut-takut kita mati dalam perjalanan, tidak dapat pahala. Tuhan pun tidak redha pada kita.

11. Jangan pakai sepatu atau selipar yang berlainan pasangan atau sebelah kaki saja berkasut. Makruh dan mewarisi kepapaan.

12. Jangan biarkan mata liar di perjalanan. Nanti hati kita gelap diselaputi dosa. Bahaya berbuat begitu semasa memandu, mudah berlanggar atau terbabas. Kalau naik helikopter pun, mudah terbabas agaknya..

13. Jangan bergaul bebas di tempat kerja. Banyak buruk dari baiknya. Punca hati jadi tidak tenteram. Punca orang yang solat tidak pernah khusyuk.

14. Jangan menangguh taubat apabila berbuat dosa, kerana malaikat maut tidak menunggu kita bertaubat baru nak ditarik nyawa.

15. Jangan ego untuk meminta maaf pada ibu bapa dan sesama manusia kalau memang kita bersalah. Tuhan suka orang yang merendah diri. Orang yang meminta maaf tidak pernah rugi di akhirat.

16. Jangan mengumpat sesama rakan taulan. Nanti rosak persahabatan, kita hilang bahagia.

17. Jangan lupa bergantung kepada ALLAH dalam setiap kerja kita. Nanti kita sombong apabila berjaya. Kalau gagal kecewa pula.

18. Jangan bakhil untuk bersedekah. Sedekah itu memanjangkan umur dan memurahkan rezeki kita, menolak bala bencana.

19. Jangan banyak ketawa. Nanti mati jiwa. Banyak gelak lambang kelalaian dan juga menggelapkan hati.

20. Jangan biasakan berbohong, kerana ia adalah ciri-ciri munafik dan menghilangkan kasih orang kepada kita.

21. Jangan suka menganiaya manusia atau haiwan. Doa makhluk yang teraniaya cepat dimakbulkan ALLAH.

22. Jangan terlalu susah hati dengan urusan dunia. Akhirat itu lebih utama dan hidup di sana lebih lama dan kekal selamanya. Hidup di dunia ini amat pendek dan tidak perlu disusahkan hati olehnya.

23. Jangan mempertikaikan kenapa ISLAM itu berkata JANGAN. Sebab semuanya untuk keselamatan kita. ALLAH lebih tahu apa yang terbaik untuk hamba ciptaan-Nya. Sepandai-pandai kita, tetap jahil juga dengan hikmah kejadian makhluk Allah.

24. Jangan banyak bersoal tentang dalil, hujah, asbab, atau meminta perician sesuatu hukum atau perkara, ia punca Bani Israel mendapat susah dan akhirnya dimurkai Allah. Terima seadanya dan bertanya yang perlu saja. Iaitu yang dapat membawa kita lebih dekat dengan pencipta, bukan yang menambah ego diri sendiri.

25. Jangan tak baca artikel ini dan ambil ikhtibar dari artikel ini.


InsyaALLAH bermanfaat, mudah-mudahan. Aamiin :)


24 comments:

  1. Thanks 4 the info, really appreciate it :D

    ReplyDelete
  2. Qila suka no. 24 tu :D
    Haritu gi ceramah pagi, qila ingat lagi.
    Ustaz tu kata,
    kita jgn lah banyak sgt persoalkan psl agama sbb ulama' semua tu tulis dlm keadaan takut kepada Allah. Kita suka2 je nak persoalkan.

    Hehe. Thanks kak wahidah!! <3

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alhamdulillah. Bagus adik akk ni p crmh.
      Btol dik, kdg pelik org byk tanya2 ni.
      Tak malu ke kt Allah..

      Ye sama2 dik <3 Hehehe..

      Delete
  3. thanks for sharing..semoga kita sentiasa muhasabah diri dan semoga entry ni bermanfaat utk semua.. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alhamdulillah. Most welcome, aamiin InsyaAllah ^^

      Delete
  4. Sungguh bermanfaat...25 perkara yg sungguh dituntut.
    Terima kasih berkongsi. Terima kasih juga sudi menjadi sahabat Relaks Minda

    ReplyDelete
  5. Assalam.. t kasih diatas perkongsian perigatan ini.. Salam ukhwah.. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wa'alaikumussalam. Alhamdulillah, sama2. Ya salam ukhwah juga ^^

      Delete
  6. Bukan hanya sekedar mitos dari nenek moyang. Ternyata ada sisi baik yang bisa diambil pelajarannya

    ReplyDelete
  7. no no 7 kadang terbuat juga. bukan apa tapi sebab penat kerana saya berulang alik sejauh 200km sehari dari rumah ke tempat kerja.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ha ! Jauhnya. Xpa kot kalau darurat, mudah2han dilindungi Allah InsyaAllah :)

      Delete
  8. jangan persoal kenapa jangan.. so true.. (':

    ReplyDelete
  9. Really I like your post..keep in touch.

    ReplyDelete
  10. number 19 tu. hm. nak try coz ee suka gelak -,-

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sama la. Kuat gelak gk. Nak2 jmpa org lawak2. Mmg xleh tahan :')

      Delete

Macih sudi komen ^^

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

IKLAN IKLAN IKLAN IKLAN ...... KLIK KLIK YE IKLAN UNTUK INFO